Curs BNR

1 EUR = 4.9754 RON

1 USD = 4.6739 RON

1 GBP = 5.8294 RON

1 XAU = 359.4100 RON

1 AED = 1.2727 RON

1 AUD = 3.0029 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8841 RON

1 CAD = 3.3857 RON

1 CHF = 5.1301 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1973 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2669 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0239 RON

1 KRW = 0.3381 RON

1 MDL = 0.2628 RON

1 MXN = 0.2760 RON

1 NOK = 0.4260 RON

1 NZD = 2.7610 RON

1 PLN = 1.1462 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1437 RON

1 UAH = 0.1182 RON

1 XDR = 6.1501 RON

1 ZAR = 0.2467 RON

Editia 8166 - 19 apr 09:23

Carambol în 17: Polei şi „efectul de turmă” pe pasajul de Dârste

Autor: George ALDEA

Publicat la 05 decembrie 2022

Carambol în 17: Polei şi „efectul de turmă” pe pasajul de Dârste

Duminică, 4 decembrie, în jurul orelor 08.30, pe podul aflat în intersecţia drumurilor DN1 Braşov - Predeal - Ploieşti şi DN1A Braşov - Cheia - Ploieşti au fost implicate într-un accident în lanţ nu mai puţin de 17 autovehicule, astfel că în zonă traficul a fost blocat.
Accidentul s-a petrecut pe sensul de mers dinspre Braşov spre Bucureşti şi au fost implicate 16 autoturisme şi un autovehicul al Ambulanţei. Din primele informaţii, nu sunt victime care să necesite transportul la spital şi au fost avariate doar maşinile implicate în accidentul rutier.
„În această dimineaţă, pe sensul de mers către Bucureşti a avut loc o coliziune în lanţ (carambol) în care au fost implicate 17 autovehicule. La faţa locului s-au deplasat de urgenţă mai multe echipane de poliţie, care au gestionat situaţia creată. În urma impactului între vehiculele implicate au rezutat doar avarii (tamponări) nefiind vătămată corporal vreo persoană”, a transmis agentul şef principal Daniel Zontea, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Braşov.
Traficul în zona accidentului a fost blocat aproximativ două ore pe sensul de mers către Bucureşti.

Din fericire, fără victime
„În jurul orei 08:30 am fost anunţaţi de producerea unui accident rutier - carambol - produs între 16 autoturisme şi o ambulanţă SAJ - fără pacient. în urma evenimentului, două persoane au fost evacuate din autoturism, fiind rămase blocate. Alte două persoane au fost evaluate medical la faţa locului. Din fericire, nu s-au înregistrat victime. La faţa locului s-au deplasat un echipaj de descarcerare, un echipaj cu apă şi spumă şi 2 echipaje SMURD”, a declarat maiorul Ciprian Sfreja, purtătorul de cuvânt al ISU Braşov.

Poleiul, cauza accidentului în lanţ
Poleiul este cauza pentru care şoferii nu au mai putut controla vehiculele şi s-a ajuns la carambol. Pentru că este o zonă sensibilă pentru circulaţie – un pod – timp de aproximativ două ore traficul a fost blocat, fiind reluat în jurul orei 10:30.
Cei implicaţi în accident spun că, la momentul producerii accidentului, asfaltul era acoperit cu un strat de polei care făcea carosabilul extrem de alunecos - „oglindă”, cum spun şoferii. În jurul orei 9:00, însă, şoseaua a început să se usuce şi pericolul unor accidente similare a dispărut.

Ce spune Primăria
Potrivit oficialilor Primăriei Braşov, care au solicitat duminică dimineaţă situaţia de lucrări operatorului care se ocupă de deszăpezire, utilajele împrăştiaseră material antiderapant pe acel tronson de drum în jurul orei 5.45. „Potrivit operatorului, la ora 5.43 maşina de deszapezire era pe pasajul de la Dârste şi a împrăştiat material antiderapant. Aşteptăm constatările Poliţiei şi, în funcţie de concluzii, vedem dacă este cazul sa ne îndreptam împotriva operatorului de deszapezire”, au precizat oficialii Primăriei Braşov.

Ce transmite operatorul de deszăpezire
Totodată, firma Comprest, care gestionează activitatea de deszăpezire în municipiu, a precizat că, din cauza ceţii dense şi a chiciurii, există riscul formării de polei, în special pe poduri şi pasaje. „Operatorul de deszăpezire intervine în această perioadă cu temperaturi scăzute, în care este în vigoare o avertizare meteorologică «cod galben de ceaţă», acţionând cu utilajele pentru prevenirea poleiului şi menţinerea în siguranţă a carosabilului. Însă, din cauza chiciurii şi a ceţii dense, pe poduri se poate forma cu uşurinţă poleiul, independent de intervenţia echipajelor operative. Aşa fiind, vă recomandăm să conduceţi cu prudenţă pentru a preveni incidentele ce pot apărea în aceste condiţii”, au transmis reprezentanţii companiei.

„MAŞINA ESTE O ARMĂ, DACĂ NU ŞTIU SĂ O STĂPÂNESC”
Expert în conducere defensivă: „Când intru pe pod, ştiu că s-ar putea să fie polei”


Pilotul Titi Aur, expert în conducere defensivă, a explicat ieri de ce astfel ce accidente se întâmplă cu precădere la începutul iernii şi ce trebuie să ştie şoferii când pleacă la drum pe astfel de condiţii meteo.
„Cei care conduceau acum cu siguranţă nu erau nişte începători sau nişte teribilişti, în sensul de viteză excesivă, alcool, droguri. Erau cetăţeni normali, şoferi normali, care circulau teoretic normal, dar care nu au ştiut nişte lucruri”, a spus Titi Aur. „Primul lucru: pe pod apare poleiul mult mai repede, mult mai uşor. Când suntem în jurul temperaturii de zero grade, apare poleiul, mult mai uşor, mult mai repede decât pe asfaltul normal. Pentru că pământul are inerţie termică mare şi când vine frigul din aer nu reuşeşte să îngheţe apa de pe asfalt. Dar podul fiind mult mai subţire, şi bate vântul şi pe dedesubt, se răceşte mult mai repede şi la minus un grad, minus 2 grade apare poleiul, apare gheaţa neagră. Acest lucru se învaţă la cursul de conducere defensivă. Din păcate nu şi la şcoala de şoferi”, a explicat el.
„Al doilea lucru care s a întâmplat acolo a fost, să zic, efectul de turmă. Adică dacă ceilalţi merg atât de tare şi ceilalţi merg atât de aproape faţă de maşina din faţă, înseamnă că pot. Ei nici măcar nu s-au gândit la asta, pentru că nimeni nu i-a instruit, nimeni nu le-a spus nicăieri despre efectul de turmă. Pentru că educaţia din punct de vedere al siguranţei rutiere la noi este la pământ. Faptul că am permis de conducere şi ştiu să trag de volan şi mai ştiu şi care e frâna nu înseamnă că sunt bun de şofer. Aici vorbim de conducere defensivă, conducerea defensivă, ne învaţă astfel de lucruri”, a adăugat Titi Aur.
„Când intru pe pod, ştiu că s-ar putea să fie polei. Asta înseamnă că reduc viteza, că sunt mai atent, eventual testez puţin aderenţa. Pun piciorul pe frână când nu am pe cineva chiar în coasta mea sau foarte aproape şi îmi verific aderenţa, pentru că pedala de frână îmi transmite dacă am sau nu aderenţă. Dacă pedala de frână tremură puţin când apăs pe frână, înseamnă că una sau mai multe roţi au fost la limita blocării. Asta înseamnă că eu, şoferul instruit, ştiu că acolo am aderenţă mică, reduc viteza foarte mult, măresc distanţa faţă de maşina din faţa mea. Asta înseamnă că mă gândesc la ce fac”, explicat Titi Aur. „Maşina este o armă, dacă nu ştiu să o stăpânesc. Maşina produce victime şi atunci eu, cel de la volan, trebuie să fiu responsabil”, a adăugat el.
Titi Aur spune că perioada ce mai periculoasă pentru astfel de accidente este finalul de noiembrie – începutul de decembrie. „Pământul este cald, pentru că venim din perioada caldă, şi podul este rece. Nu se întâmplă acelaşi lucru şi în martie, când pământul este rece şi podul este cald. Deci acolo, în martie, ne aşteptăm să avem polei peste tot. Şi când mă urc pe pod, să nu mai fie polei, pentru că acolo se încălzeşte mult mai repede, pentru că încă o dată, pământul fiind mare, are inerţie termică mare. Dar acum, la început de iarnă, există acest pericol, ia peste acest pericol trecem prin educaţie”, a mai spus el.

+6 -2

Comentarii

'speed'

2022-12-05 07:55:04


'Pe podul acela nimeni niciodata nu merge cu 50 km/h (desi sunt inca in localitate). Unii mai stau si lipiti de masina din fata si fac flash-uri. Accidentul asta este, in oarecare masura, imaginea traficului haotic din ultimii ani din Brasov.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie