Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 04:34

Camera de Conturi Braşov a publicat raportul de control privind alocările de fonduri ale Consiliului Judeţean către fundaţii şi asociaţii în perioada 2012 - 2014

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 15 ianuarie 2016

Camera de Conturi Braşov a publicat raportul de control privind alocările de fonduri ale Consiliului Judeţean către fundaţii şi asociaţii în perioada 2012 - 2014
Camera de Conturi Braşov a efectuat în ultima parte a anului trecut un control la Consiliul Judeţean, verificând modul în care au fost alocate fondurile pentru activităţile non-profit (fundaţii şi asociaţii) în perioada 2012 -2014. Experţii Camerei de Conturi Braşov au considerat că au fost probleme în cazul finanţării unor activităţi culturale, sportive sau sociale. Auditorii descoperit că administraţia judeţeană nu a implementat unele proceduri specifice, că în unele cazuri exista riscul apariţiei unor stări de incompatibilitate din partea unor persoane cu atribuţii executive şi/sau deliberative sau că unele sume de bani au fost plătite fără a se respecta prevederile legale în vigoare.
 
Probleme cu finanţarea Clubul Sportiv „Ţara Bârsei 2011”
Potrivit documentului citat, în cazul contractului de cooperare semnat în anul 2012 între Judeţul Braşov şi Clubul Sportiv „Ţara Bârsei 2011”, „ordonatorul principal de credite va lua măsuri pentru elaborarea şi implementarea unei proceduri specifice activităţii de acordare a acestor finanţări nerambursabile prin care să fie individualizate operaţiunile, documentele şi condiţiile de abordare a fiecărui tip de solicitări pentru activităţi sportive”. Claudiu Coman, vicepreşedintele CJ, a anunţat, de altfel, că până pe 3 februarie, când va fi următoarea şedinţă de plen, va fi pregătit un regulament privind finanţarea evenimentelor sportive, iar banii pentru acest domeniu se vor acorda în baza unui ghid de finanţare.
Conform auditorilor, în baza contractului de colaborare semnat între CJ şi „Ţara Bârsei 2011”, administraţia judeţeană a plătit suma de 40.000 de lei pentru „proiectul sportiv privind participarea sportivilor secţiei de baschet feminin la Campionatul Naţional Divizia A în anul 2012. Din examinarea documentelor, s-a constatat că atribuirea contractului nu a fost realizată de o comisie în cadrul unei proceduri de selecţie publică de proiecte, iar clubul sportiv nu a depus documentaţia corespunzătoare conform prevederilor legale”. 
În raportul Camerei de Conturi Braşov se mai arată că „directorul clubului sportiv a întocmit doar o adresă prin care a solicitat sprijin financiar, adresă care nu respecta modelul cererii de finanţare-cadru, iar contractul de cooperare întocmit nu respect modelul contractului-cadru de finanţare nerambursabilă, conform anexelor nr. 3 şi 4 la Ordinul Agenţiei Naţionale pentru Sport şi Tineret nr. 130/2006 privind finanţarea nerambursabilă din fonduri publice a proiectelor cluburilor sportive de drept privat”.
În ceea ce priveşte relaţia CJ Braşov-Clubul Sportiv „Ţara Bârsei 2011”, auditorii susţin că a fost încălcată Legea educaţiei fizice şi a sportului, precum şi Legea privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice.
Pentru a clarifica situaţia, Camera de Conturi a solicitat „note de relaţii” unor reprezentanţi ai CJ. Şeful Direcţiei de Administraţie Publică Locală, Claudia Crăciun, se arată în raport, „nu a prezentat un răspuns la nota de relaţii solicitată”. Nicolae Săcuiu, director executiv al Direcţiei de Coordonare, Integrare Europeană, a transmis că „în condiţiile în care prin hotărâre s-au stabilit persoanele juridice cu care se va încheia contracte de cooperare pentru realizarea acţiunilor sportive de interes public judeţean cuprinse în bugetul Consiliului Judeţean Braşov pe anul 2012 este clar că nu se poate realiza o procedură de selectare publică de proiecte”.
Camera de Conturi a menţionat în raport că „argumentele aduse nu pot fi însuşite de auditorii publici externi, deoarece, conform prevederilor legale prezentate inclusiv în preambulul contractului de colaborare, finanţările nerambursabile se acordă în baza Legii nr. 350/2005, cu respectarea unor principii de atribuire a contractelor de finanţare nerambursabilă, a procedurilor de derulare a contractelor, de raportare şi control, iar hotărârile de consiliu judeţean nu se pot substitui prevederilor legale în vigoare”.
 
ADDJB ar fi fost favorizată
În ceea ce priveşte problemele legate de ADDJB, auditorii au apreciat că „în perioada controlată, preşedinte al consiliului director a fost desemnat din partea UATJ Braşov Mihai Pascu, iar cenzor al agenţiei până la data de 10 aprilie 2014 a fost desemnată Viorica Olteanu, în condiţiile în care cele două persoane, prin funcţiile ocupate în acelaşi timp în Consiliul Judeţean, respectiv Mihai Pascu a ocupat funcţia de vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, iar Viorica Olteanu a ocupat funcţia de director executiv cu delegaţie în cadrul direcţiei economice, au participat la luarea unor decizii în favoarea asociaţiei şi au semnat documente prin care s-a asigurat finanţarea activităţii acesteia”. De altfel, în raportul Camerei de Conturi se arată că, în timpul şedinţelor de plen ale forului deliberativ judeţean, hotărârile ce au avut ca obiect relaţia Judeţului Braşov cu ADDJB au fost votate cu „da” şi de Mihai Pascu, deşi în cazul acestora, el trebuia să se abţină.  
Potrivit punctului de vedere depus de Pascu la dosar, „în exercitarea mandatului, aleşii locali se află în serviciul colectivităţii locale şi sunt responsabili în faţa acesteia (…) Ţinând totdată cont de scopul şi obiectivele ADDJB, precum şi de faptul că am fost desemnat reprezentant al judeţului Braşov prin intermediul dispoziţiilor Preşedintelui CJBV şi niciodată nu am fost angajat al ADDJB, respectiv nu am urmărit un intreres personal, ci interesul comunităţilor reprezentate la nivel ADDJ (judeţul Braşov), consider că nu există temei legal pentru a fi inclus în vreun caz de incompatibilitate de către auditor”. Auditorii au avut altă părere: „Argumentele aduse de dl. Pascu nu pot fi însuşite de către echipa de auditori publici externi. Totodată, menţionăm că în răspunsul dat nu se fac referiri cu privire la clauzele privind modul personal de vot exprimat cu ocazia supunerii la vot a proiectelor de hotărâri de consiliu judeţean nominalizate de auditori, care au avut ca obiect alocarea de fonduri din bugetul judeţului către asociaţia ADDJB, în anii 2012-2014”.
ADDJB a beneficiat „de sprijin financiar pentru finanţarea unor activităţi nonprofit, cu nerespectarea cadrului legal”, se mai arată în raportul citat. Astfel, potrivit Camerei de Conturi Braşov, „între judeţul Braşov şi Agenţia de Dezvoltare Durabilă a Judeţului Braşov s-a încheiat un contract de cooperare având ca obiect alocarea sumei de 1,8 milioane de lei, pentru îndeplinirea pe anul 2014 a obiectivelor asociaţiei. Din examinarea clauzelor contractului, a devizului anexă, s-a constata efectuarea de plăţi cu nerespectarea dispoziţiilor legale în valoare totală de 126.957 de lei”. Printre plăţile cu probleme au fost realizarea studiului de fezabilitate pentru extinderea Rezervaţiei „Valea Zimbrilor Vama Buzăului” (89.280 de lei) şi „cheltuieli cu cotizaţiile datorate de ADDJB în sumă de 24.030 de lei”. 
 
Echipamente IT achiziţionate după finalizarea proiectului
De asemenea, se mai arată în raportul Camerei de Conturi, s-au efectuat plăţi „cu nerespectarea dispoziţiilor legale către Agenţia de Dezvoltare Durabilă a Judeţului Braşov în baza contractelor de cooperare nr. 3299/10.04.2013 (în valoare de 450.000 de lei) şi nr. 1.220/31.01.2014 (1,295 milioane de lei), pentru realizarea unui proiect cultural mass-media în anii 2013 şi 2014”. Auditorii au apreciat că „proiectul cultural privind editarea publicaţiei proprii a Consiliului Judeţean Braşov, deşi este un proiect cultural mass-media, nu a fost supus analizei unei comisii de evaluare a proiectelor mass-media, această comisie fiind numită ulterior semnării contractului, prin Dispoziţia nr. 120/13.05.2013. Continuarea proiectului în anul 2014, nu a fost supus analizei şi aprobării comisiei numită prin Dispoziţia nr. 120/13.05.2013”. 
În ceea ce priveşte cheltuielile aferente celor două contracte, în cazul primului dintre ele „s-a constatat cuprinderea în deviz şi acceptarea la plată a unor cheltuieli de personal şi pentru achiziţia de echipamente şi softuri peste nivelul admis de actele normative în domeniu, în sumă totală de 168.797 de lei”. Echipamentele IT au fost achiziţionate efectiv în anul următor, fiind utilizată o sumă necheltuită în anul 2013.
În cazul contractului din 2014, Camera de Conturi a constatat „cuprinderea în deviz şi acceptarea la plată a unor cheltuieli de personal peste nivelul admis de actele normative în domeniu, în sumă totală de 410.000 de lei”. 
În nota de relaţii depusă la dosar, Mihai Pascu susţine că „în ceea ce priveşte achiziţia de echipamente IT în cadrul proiectului menţionat, confirm cu maxim de responsabilitate, având martori experţii implicaţi în implementarea proiectului, că aceste echipamente erau indispensabile derulării proiectului”.
„Echipamentele IT nu au fost prevăzute prin anexă la contract, iar afirmaţiile referitoare la necesitatea achiziţionării lor pentru proiectul cultural mass-media – publicaţia proprie a Consiliului Judeţean Braşov - ziarul Astra - este infirmată de faptul că achiziţiile au fost efectuate după finalizarea proiectului finanţat în anul 2013, respectiv în perioada februarie-martie 2014, date la care sumele rămase neutilizate din contract trebuiau restituite la bugetul Judeţului Braşov”.
 
APDT a rămas datoare cu 910 lei
Auditorii au luat la puricat şi relaţia Judeţului Braşov cu Asociaţia pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului din Judeţul Braşov. A fost vizat proiectul „Promovarea turismului braşovean”, pentru care, de la bugetul judeţului a fost alocată suma de 140.000 de lei şi s-au efectuat plăţi în valoare de 100.000 de lei. „S-a constat acceptarea la justificarea sumelor alocate asociaţiei a unor plăţi efectuate în baza unor contracte de prestări servicii încheiate anterior încheierii contractului de colaborare cu Judeţul Braşov. De asemenea, s-a constatat că suma de 910 de lei, rămasă neutilizată la finele anului 2014, nu a fost restituită la bugetul judeţean de către asociaţie, nici până la finalizarea controlului”. 
Tot în timpul verificării de anul trecut, auditorii au mai descoperit că în cazul finanţării de către administraţia judeţeană a proiectului „O şansă pentru toţi copii” , implementat de Asociaţia Judeţeană pentru Protecţia Socială Rază de Lună, au fost cuprinse cheltuieli neeligibile care nu puteau fi suportate din bugetul judeţului, în sumă totală de 68.750 de lei (în anul 2013) şi de 87.000 de lei (în 2014).
În cazul proiectului „Solidaritatea Braoveană”, implementat de ADDJB, care în anul 2012 a beneficiat de o finanţare în valoare de 880.000 de lei, Camera de Conturi Braşov a apreciat că au fost acceptate la decontare cheltuieli nedatorate sau care nu au avut legătură cu proiectul social. „Valoarea plăţilor efectuate cu nerespectarea dispoziţiilor legale este în sumă de 188.206 lei”, se arată în raport.
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie