Curs BNR

1 EUR = 4.9758 RON

1 USD = 4.6712 RON

1 GBP = 5.7677 RON

1 XAU = 354.4765 RON

1 AED = 1.2719 RON

1 AUD = 3.0068 RON

1 BGN = 2.5441 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.4040 RON

1 CHF = 5.1247 RON

1 CNY = 0.6449 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2603 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0182 RON

1 KRW = 0.3387 RON

1 MDL = 0.2597 RON

1 MXN = 0.2740 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7592 RON

1 PLN = 1.1519 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1433 RON

1 UAH = 0.1174 RON

1 XDR = 6.1419 RON

1 ZAR = 0.2447 RON

Editia 8168 - 23 apr 01:57

SINDICALIŞTII FEROVIARI DIN REGIUNEA CENTRU AU PROTESTAT ÎN FAŢA PREFECTURII BRAŞOV:

„Cad gările pe noi”

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 18 februarie 2021

„Măi fraţilor, în 1990, Ceauşescu, Dumnezeul să-l ierte, o lăsat calea ferată armată. După 30 de ani... daţi două scânduri şi trei cuie, că batem noi uşile la CFR”

„Cad gările pe noi”

Câteva zeci de sindicalişti feroviari din judeţele Regiunii Centru au participat, miercuri, în faţa Prefecturii Braşov, la un protest de o oră (12.30 - 13.30) prin care şi-au manifestat nemulţumirea faţă de condiţiile de muncă, dar şi de salarii sau faţă de faptul că Guvernul României a anunţat că amână aplicarea legii privind statutul lucrătorului feroviar. Ei au depus un memoriu la Prefectură şi au avertizat că dacă nu se vor lua măsuri pentru rezolvarea problemelor sistemului feroviar, protestele vor continua şi, mai mult, s-ar putea ajunge chiar la declanşarea grevei generale.

„Avem şine de cale ferată produse la Reşiţa, în Al Doilea Război Mondial”
De altfel, unul dintre liderii sindicali prezenţi la protest, Cosmin Sorin Miclos, din Harghita, a făcut şi o scurtă radiografie a sistemului feroviar românesc.  „Avem şine de cale ferată produse la Reşiţa, în Al Doilea Război Mondial. Avem terasamente vechi 60 de ani, iar la aceste linii nu s-a mai lucrat nimic în ultimii 30 de ani. Cei care le-au construit au făcut o minune. Să mergi pe o cale ferată după 30 de ani în care nu s-a investit nimic este o minune. Nu mai spun de vagoane şi locomotive. Cine urcă în vagoanele româneşti se întoarce în timp cu 30 sau 40 de ani. Cât despre clădiri, cad gările pe noi. Sunt fără utilităţi, fără grup sanitar. Cerem bani pe bilete şi servicii de calitate. Dar cu cine? Mergem mai sus. Ne bazăm pe forţa de muncă aflată în pragul pensionării. Baza feroviară este baza pensionară. Nu avem spor de radiaţii. Avem un spor de noapte, care nu ne este plătit. Comisia Europeană a declarat 2021 ca fiind anul feroviar european. Noi, suntem în Cartea Recordurilor. Investiţii zero, CFR Marfă în faliment, CFR Călători cu un vagon, dar s-au gândit de unde să facă rost de bani: de la studenţi. Le luăm 50% din bilet şi îi investim în calea ferată. Măi fraţilor, dar în 1990, Ceauşescu, Dumnezeul să-l ierte, o lăsat calea ferată armată. După 30 de ani vedem gări părăsite, linii dezafectate, vagoane vândute la preţ de fier vechi privaţilor. I-am îmbogăţit pe alţii”, a explicat liderul sindical.
De asemenea, el a comparat starea sistemului feroviar cu alte domenii: „Cineva spunea că nivelul de educaţie se reflectă direct în calea ferată sau în mijloacele de transport în comun. Şcolile şi educaţia în România sunt exact cum este şi calea ferată. Deplorabil!”

„Calea ferată a ajuns într-o zonă roşie. Este pe punctul de a colapsa”
Liderul sindical a spus şi de ce a fost organizat protestul în faţa Prefecturii: „Ne-am prezentat aici, în faţa Prefecturii pentru a le aduce aminte conducătorilor noştri că şi noi existăm”. Totodată, el le-a transmis şi un mesaj politicienilor. „Dragi politicieni, am ieşit la vot şi v-am ales, iar voi ne-aţi amânat. Credeţi că statutul nostru este moftul vostru? Nu vrem privilegii ci investiţii directe. Nu mă încălzeşte faptul că ies la pensie cu doi sau trei ani mai repede. Mă interesează să ofer servicii de calitate, să vină călătorii cu plăcere la gară, nu să merg într-o gară părăsită, fără grup sanitar, fără investiţii. Şi, culmea, să mai faceţi şi restructurare. Nu mai este nevoie, că aţi făcut. Daţi două scânduri şi trei cuie, că batem noi uşile. Vă reamintim: calea ferată a ajuns într-o zonă roşie. Este pe punctul de a colapsa. Investiţiile în ultimii 20 de ani, ca să nu zic 30 au ajuns spre zero. Ca să ajungi să plimbi o locomotivă cu un vagon, pe o magistrală, este de cascadorii râsului. Nu avem cu cine să lucrăm, nu avem materiale. Asta e realitatea. Iar parlamentarii visează la trenuri de mare viteză. Vedeţi ce infrastructură are Ungaria, care e în gardul nostru. Totuşi, mai credem că o să vă învârtiţi de pe scaunul ala călduros, considerând că patru ani nu o să vă deranjeze nimeni. Vă aducem aminte că anul acesta o să vă deranjăm”, a mai spus sindicalistul.

Feroviarii se tem de concedieri
Un alt sindicalist prezent la protest a declarat că după mulţi ani de demersuri a fost aprobată Legea privind statutul personalului feroviar, actul normativ fiind şi promulgat de preşedinte. „Degeaba, pentru că sunt şterse de un Guvern al austerităţii, pentru care noi nu contăm. Ne-a anunţat ministrul Transporturilor că statutul va fi amânat un an. A doua zi a apărut proiectul de act normativ, în care se arată că amânarea este de doi ani. Acum au revenit. Ne-au promis că restructurarea nu va afecta calea ferată şi că spre sfârşitul anului vom avea creşteri salariale. Alte minciuni, pentru că, dacă ne uităm în Legea bugetului de stat, vedem că nu poţi stabili fondul de salarii la CFR SA fără să dai oameni afară. Creşterea salarială de anul trecut nu este acoperită de legea bugetului de stat. Ca să fie bani de salarii pentru lunile noiembrie şi decembrie obligatoriu va fi nevoie de restructurate. Noi pentru aşa ceva i-am votat?”, a spus acesta.
Pe de altă parte, Gheorghe Apostu, reprezentantul Blocului Naţional Sindical, a amintit că declinul domeniului feroviar a început când Traian Băsescu era ministru al Transporturilor şi divizat fosta CFR în mai multe societăţi comerciale.
Acţiunea de protest de miercuri a fost una naţională şi s-a desfăşurat simultan la sediul Guvernului României şi la sediile Prefecturilor din Craiova, Timişoara,  Cluj Napoca, Braşov, Iaşi, Galaţi şi Constanţa.

 

+6 -5

Comentarii

'Lazar'

2021-02-18 08:33:47


'Sa faceti greva in timpul liber cel putin saptamanal pentru modernizarea liniei CFR Brasov-Predeal,Brasov-Sibiu si Brasov-Sighisoara inclusiv a garilor de pe aceste trasee.'

'Dan'

2021-02-18 01:15:22


'Treaba este simpla. Nu necesita multe discutii. Daca se dorea, CFR era o societate profitabila, cu trenuri de lux, cu cai de rulare moderne, chiar si rute de mare viteza. Dar CFR a fost folosit pt a se fura tot ce se poate. Acesta este realitatea. Securistii stiu de ce.'

'Barbu Gh.'

2021-02-18 00:02:37


'Ce ,,grijulii\" au devenit, brusc, ceferiștii. De fapt pe ei îi doare doar de salarii și de pensionarea specială cu 5 ani mai repede.\nBugetarii altceva nu știu în afară de beneficii și speciale.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie