Curs BNR

1 EUR = 4.9748 RON

1 USD = 4.5777 RON

1 GBP = 5.8147 RON

1 XAU = 359.4834 RON

1 AED = 1.2463 RON

1 AUD = 3.0641 RON

1 BGN = 2.5435 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.3626 RON

1 CHF = 5.0370 RON

1 CNY = 0.6330 RON

1 CZK = 0.2014 RON

1 DKK = 0.6668 RON

1 EGP = 0.0977 RON

1 HUF = 1.2880 RON

1 INR = 0.0550 RON

1 JPY = 2.9408 RON

1 KRW = 0.3369 RON

1 MDL = 0.2588 RON

1 MXN = 0.2759 RON

1 NOK = 0.4288 RON

1 NZD = 2.8014 RON

1 PLN = 1.1679 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0506 RON

1 SEK = 0.4282 RON

1 TRY = 0.1422 RON

1 UAH = 0.1154 RON

1 XDR = 6.0676 RON

1 ZAR = 0.2516 RON

Editia 8183 - 21 mai 22:38

REPORTAJ BBC:

Bolnavă de cancer, îşi doreşte doar scuze

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 18 aprilie 2024

Inginera din Braşov care de 10 ani se luptă în procese cu Elon Musk. A contribuit într-atât de mult la crearea maşinii Tesla, încât numele său este gravat pe bateria auto

Bolnavă de cancer, îşi doreşte doar scuze

Săptămâna aceasta, BBC i-a luat un interviu Cristinei Bălan, unul dintre cei mai celebraţi ingineri de la începuturile Tesla, care s-a luptat cu Elon Musk şi compania sa prin tribunale timp de aproape un deceniu.
Inginerul Cristina Bălan a fost cândva o stea în ascensiune la Tesla în SUA, încât iniţialele sale erau gravate pe bateriile din interiorul fiecărui automobil electric Model S.
Dar, după ce a ridicat o problemă de siguranţă cu privire la un defect de proiectare care ar putea afecta frânarea maşinilor în 2014, ea susţine că managementul a devenit ostil, iar ea şi-a pierdut locul de muncă.
Ea a câştigat un proces de concediere abuzivă, dar ulterior a fost acuzată public de Tesla că a folosit resursele acesteia pentru un „proiect secret” - acuzaţii care echivalează cu o deturnare de fonduri, ceea ce constituie o infracţiune conform legislaţiei americane.
Balan a negat în mod constant acuzaţiile şi a iniţiat acţiuni în justiţie, pentru defăimare, dar, după ani de zile, încă aşteaptă ca cazul ei să fie audiat pe deplin într-o instanţă publică din California.

Vrea să îi arate fiului ei că nu este o hoaţă: „Sunt mămica care face avioane şi maşini”
Între timp, s-a îmbolnăvit de cancer la sân, iar acum, epuizată de boală şi lupta din instanţă, îşi doreşte, până să moară, măcar scuze de la Elon Musk şi Tesla.
Ea spune că este hotărâtă să îşi dovedească nevinovăţia de dragul fiului ei: „Sunt eroina lui", spune ea. „Sunt mămica care face avioane şi maşini”.
Şi nu vrea ca el să crească crezând că mama lui a fost o hoaţă. Spre finalul interviului acordat BBC, Cristina Bălan şi-a scos peruca şi a spus cu lacrimi în ochi că tocmai terminase tratamentul pentru cancer de sân. „Spre sfârşitul apelului nostru Zoom, când fostul inginer Tesla Cristina Bălan îşi îndepărtează peruca şi îmi spune în lacrimi că tocmai a terminat tratamentul pentru cancerul de sân - şi că acum luptă, ca mamă singură, atât pentru viaţa, cât şi pentru reputaţia ei, este imposibil să nu-i simţi emoţia”, scrie BBC.
„Vreau să-mi reabilitez numele. Mi-aş dori ca Elon Musk să aibă decenţa de a-şi cere scuze", a fost mesajul braşovencei către şeful miliardar al companiei. Şi spune că, deşi în prezent se află în remisie din cauza cancerului de sân în stadiul 3B, cea mai mare îngrijorare a ei este că s-ar putea să nu trăiască pentru a vedea ultima zi în instanţă.



Pentru două e-mailuri
Cristina Balan a împărtăşit cu BBC News diverse comunicări între ea şi Tesla din perioada în care a lucrat acolo. Ea a avut un început bun, până în 2014, a fost o stea în devenire în cadrul companiei de maşini electrice din SUA. Îşi aminteşte că a discutat cu Musk la coada de la masa de prânz de la cantina personalului şi spune că era fericită şi avea succes - trăindu-şi visul, după ce a crescut în România cu o pasiune de o viaţă pentru maşini. „Totul a luat-o razna când mi-am dat seama că ascundeau unele probleme critice de siguranţă", susţine ea. Cristina Balan era îngrijorată de faptul că covoarele se încolăceau sub unele pedale - un defect de proiectare simplu, dar potenţial letal - şi a spus că clienţii s-au plâns. „Dacă nu poţi apăsa frâna, altcineva, în afara unei Tesla, poate fi rănit", spune ea.
„Trebuia doar să spună: «Ne dăm seama că covoarele sunt proaste - scoateţi-le din maşini»”. Dar managerii i-au respins îngrijorările şi au devenit ostili, susţine Balan.
Aşa că i-a trimis un e-mail lui Musk, care îi încurajase direct pe angajaţi să vină personal la el cu orice îngrijorare care ar putea afecta reputaţia Tesla. „I-am trimis două e-mailuri", spune Cristina Balan. „I-am trimis unul înainte de a pleca [de la Tesla], spunându-i că suntem cu toţii ameninţaţi. Mă gândeam în mintea mea: «El încă vrea să facă ceea ce este bine pentru Tesla»”. Dar a eşuat - şi Cristina Balan şi-a pierdut locul de muncă.
Tesla nu a răspuns la solicitările de comentarii ale BBC News. Firma nu a oferit niciodată alte detalii despre acuzaţia sa. Site-ul companiei spune: „Siguranţa este cea mai importantă parte a fiecărei Tesla”. „Noi proiectăm vehiculele pentru a depăşi standardele de siguranţă”.

„Ştiu că, dacă nu câştig asta, nu mai contează cât de bună sunt”
Un alt avertizor de integritate al Tesla, Lukasz Krupski, a povestit o experienţă similară, fără legătură cu cea a româncei, după ce i-a trimis un e-mail lui Elon Musk în legătură cu îngrijorările legate de condiţiile de muncă la sediul Tesla din Norvegia. Iar Cristina Bălan spune că şi alţi membri ai personalului Tesla ar vrea să vorbească, dar „le-ar fi frică”.
Cazul româncei Cristina Bălan va fi audiat în cele din urmă de Curtea de Apel din al nouălea circuit din California - dar nu există încă o dată stabilită pentru înfăţişare. Este singura ei şansă de reabilitare profesională, spune Cristina Bălan.
„Nu vreau să renunţ la cariera mea”, afirmă ea. „Şi ştiu că, dacă nu câştig asta, nu mai contează cât de bună sunt. Toată lumea se va uita la ce spune Tesla despre mine, aşa că cariera mea a dispărut. Nu vreau asta".

A absolvit la Transilvania
Cristina Bălan a ieşit în prim-plan în România în 2016, fiind descoperită de Ziarul Financiar în urma unui articol din Wall Street Journal. Ea a venit la ZF Live în 2016 şi a vorbit despre timpul petrecut la Tesla.
În România, Cristina Bălan a urmat timp de 5 ani cursurile Universităţii Transilvania din Braşov, iar după absolvire a emigrat în Canada, iar ulterior în Statele Unite. Înainte să lucreze la Tesla, ea a lucrat ca inginer la Boeing, timp de 3 ani, la Meridian Lightweight Technologies pentru 2 ani şi la Honeywell Process Solutions pentru un an şi 7 luni.

+9 -1

Comentarii

'Gladiator'

2024-04-18 08:59:38


'Celebrati?!'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

  • „Domino Ucraina”

    Institutul pentru Studiul Războiului (ISW, un think-tank american) arată într-o analiză dedicată situaţiei de pe front că lipsa ajutorului american pentru Ucraina riscă să permită Rusiei[...]

    2024-04-18 citeste mai mult
  • Etnia român

    În perioada 8 aprilie -7 iulie, în Republica Moldova se desfăşoară recensământul populaţiei şi locuinţelor. Datele colectate vor sta la baza tuturor politicilor implementate[...]

    2024-04-18 citeste mai mult
  • 144 de excepţii, 7 din Braşov

    144 de excepţii, 7 din Braşov

    Continuarea facilităţii de pensionare cu 2 ani mai devreme pentru locuitorii din 144 de localităţi afectate de poluare remanentă. Asta vor mai mulţi parlamentari PSD care au iniţiat un proiect[...]

    2024-05-16 citeste mai mult
  • Digitalizare cu nedigitalizaţi

    Digitalizare cu nedigitalizaţi

    Un studiu realizat de Centrul de Formare APSAP arată că cele mai multe instituţii publice nu au o infrastructură digitală care să eficientizeze atât munca angajaţilor, cât şi relaţia[...]

    2024-05-20 citeste mai mult
  • Ascultaţi

    Google a anunţat introducerea unor noi instrumente de detectare a escrocheriilor, care vor oferi alerte în timp real în timpul convorbirilor telefonice. Aceste instrumente utilizează inteligenţa[...]

    2024-05-20 citeste mai mult