Curs BNR

1 EUR = 4.9754 RON

1 USD = 4.6739 RON

1 GBP = 5.8294 RON

1 XAU = 359.4100 RON

1 AED = 1.2727 RON

1 AUD = 3.0029 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8841 RON

1 CAD = 3.3857 RON

1 CHF = 5.1301 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1973 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2669 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0239 RON

1 KRW = 0.3381 RON

1 MDL = 0.2628 RON

1 MXN = 0.2760 RON

1 NOK = 0.4260 RON

1 NZD = 2.7610 RON

1 PLN = 1.1462 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1437 RON

1 UAH = 0.1182 RON

1 XDR = 6.1501 RON

1 ZAR = 0.2467 RON

Editia 8166 - 19 apr 06:05

„Bătălia” autostrăzilor şi a drumurilor expres prin centrul ţării

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 09 octombrie 2014

Pe tronsonul Sibiu-Piteşti, supranumit „Autostrada Dacia”, calculele de cost au fost umflate astfel încât construcţia să pară mai scumpă decât Comarnic-Braşov, au susţinut specialişti în infrastructură care au participat la dezbaterea publică a Master Planului General de Transport

„Bătălia” autostrăzilor şi a drumurilor expres prin centrul ţării
Specialişti în infrastructură care au participat la dezbaterea publică a Master Planului General de Transport susţin că, în primul rând, în cazul Sibiu-Piteşti este greşit să spui că un drum expres ar fi cu 30% mai ieftin, pentru că dacă ai tuneluri şi viaducte aceste lucrări de artă costă la fel de mult ca şi în cazul unei autostrăzi. Reacţia acestora vine după ce ministrul Transporturilor Ioan Rus a motivat importanţa construcţiei autostrăzii Braşov – Comarnic, iar cu ocazia vizitei la Braşov de săptămâna trecută a subliniat faptul că ar fi mai bine să construim drumuri expres, fiindcă astfel numărul de kilometri de şosea modernizaţi ar fi mult mai mare. 
 
Dileme legate de costurile unui tunel
Specialiştii nu-şi pot explica însă de ce un tunel pe traseul Comarnic-Braşov este estimat să coste „doar” 15 milioane de euro/km per tub, în timp ce pe traseul Sibiu-Piteşti ar costa până la 27 de milioane de euro/km per tub, deşi sunt aceleaşi lăţimi şi înălţimi. De asemenea, aceştia au mai subliniat faptul că nu poţi construi un drum expres şi apoi să-l extinzi la autostradă (cum a afirmat ministrul Transporturilor în legătură cu proiectul Sibiu-Piteşti sau Braşov - Bacău), pentru că din start trebuie să ai un anumit unghi de înclinaţie al terasamentului, pentru deversarea apelor pluviale
O altă problemă este dată de diferenţa de nivel: între Comarnic şi Braşov urci până la altitudini de 1.100 de metri, în timp ce între Piteşti şi Sibiu abia ajungi la 750 de metri, lucru care contează foarte mult în consumul de carburant al autovehiculelor. Astfel, specialiştii cred că tronsonul Comarnic-Braşov este promovat în mod artificial, în defavoarea tronsonului Sibiu-Piteşti şi în ciuda evidenţei cifrelor, pentru simplul motiv că Sibiu-Piteşti beneficiază de finanţare din fonduri europene, care nu se pretează la „comisioane”. 
 
„Mici retuşuri” mai sunt posibile
Construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti a fost solicitată insistent de participanţii la prima dezbatere publică a Master Planului General de Transport, document unde de altfel traseul figurează ca drum expres. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat că după 2020 este posibilă modernizarea şoselei la profil de autostradă. „Drumul expres nu înlocuieşte ideea de autostradă, ci este o fază intermediară de la nimic la autostradă, prin nimic înţelegând drumurile actuale pe care le avem. Această evoluţie, de la inexistenţa la existenţa autostrăzii parcurge o fază intermediară, s-a parcurs în toată Europa şi în toată lumea. Sigur, unii care au avut bani şi posibilităţi au făcut direct autostrăzi. Ceea ce se ia în calcul atunci când te califici, că eşti drum transregional, expres sau autostradă, se află într-o plajă de coeficienţi. Unii se califică sau se apropie de aceşti coeficienţi, alţii sunt la limita inferioară, alţii la limita superioară. De exemplu, Comarnic-Braşov se califică la autostradă. Pe Sibiu-Piteşti se găseşte cel mai mare exportator român”, a afirmat ministrul Transporturilor. Oficialul a precizat că subiectul acestei autostrăzi va fi rediscutat cu reprezentanţii AECOM, consultantul statului în realizarea Master Planului, şi că în momentul în care documentul va deveni unul operaţional vor putea fi realizate „unele retuşuri”. 
 
Ocolitoarea Făgăraşului, o incertitudine
De proiectul acestor viitoare autostrăzi depinde şi Făgăraşul, ţinând ciont că problema scoaterii traficului greu nu a fost rezolvată. Continuarea autostrăzii care vine dinspre Capitală spre Braşov şi spre Sibiu ar rezolva şi traficul de tranzit în zona Făgăraşului. La dezbaterea Master Planului de Transport de marţi a fost prezent şi primarul Făgăraşului Sorin Mănduc. Edilul este de părere că trebuie să existe în Master Plan o strategie pentru o variantă de circulaţie prin centrul ţării, care să preia traficul de mare tonaj. ,,Încercăm să stăruim mereu pe ideea că expres ocolitoarea sau artera de ocolire pe autostradă trebuie să existe în dreptul Făgăraşului. Sunt nemulţumit de modul în care CNADNR a răspuns la adresa noastră şi la ultima poziţie exprimată după vizita pe care am avut-o cu deputatul Daniel Zamfir la Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor. În răspuns se spune că există un studiu de fezabilitate din 2009 pentru o şosea, pe varianta de sud. E ceea ce ştiam de mult. Tocmai am spus că sunt cinci şosele pe hârtie care ocolesc Făgăraşul. Niciuna pusă în practică”, mai spune primarul.
 
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie