Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 07:03

Autostrada Comarnic - Braşov s-ar putea realiza din fonduri europene

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 05 noiembrie 2014

Autostrada Comarnic - Braşov s-ar putea realiza din fonduri europene
Autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov ar putea fi propusă spre finanţare Comisiei Europene, pentru a beneficia de resurse financiare alocate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) în situaţia probabilă în care nu se va putea încheia contractul de parteneriat cu asocierea firmelor Vinci-Strabag-Aktor.
Un joint-venture format din cele trei companii a fost desemnat. Câştigător al procedurii de concesiune cu aproape un an în urmă, însă în lunile scurse de atunci firmele nu au reuşit să aducă şi finanţarea necesară, cifrată la aproximativ 1,8 miliarde euro.
„Piaţa financiară din România nu este pregătită să aducă 1,8 miliarde euro pentru sectorul Comarnic-Braşov, ca să poată fi realizat în parteneriat public-privat. Norocul nostru este că proiectul se găseşte pe reţeaua TEN-T comprehensive (reţeaua extinsă trans-europeană). Spun «noroc» deoarece atunci când s-a iniţiat parteneriatul nu s-a avut în vedere această posibilitate”, spune Marcel Boloş, director al autorităţii de management pentru fondurile alocate sectorului Transporturi.
Potrivit lui Boloş, proiectul ar putea beneficia de o finanţare de 85% din valoarea eligibilă, cifrată la 1,1 miliarde euro. Restul banilor ar putea veni de la bugetul de stat. Din fondurile UE se vor putea plăti şi exproprieri pentru terenul necesar, în limita a 10% din valoarea eligibilă.
 
Bătaie pe banii FEDR
Lucrurile nu sunt însă atât de simple. În FEDR există disponibile pentru România doar 1,35 miliarde euro, bani din care trebuie realizate mai multe autostrăzi. Acestea sunt Ploieşti-Comarnic-Braşov (1,42 miliarde euro), Braşov-Sibiu (690 milioane euro) şi Braşov-Bacău (2 miliarde euro). Suma totală este de 4,1 miliarde euro. Potrivit lui Marcel Boloş, finanţarea câtorva dintre aceste proiecte ar putea migra spre Fondul de Coeziune, unde există alte două miliarde de euro alocate pentru autostrăzile noastre. Migrarea proiectelor între fonduri trebuie negociată însă cu CE. „Nu este o regulă că un proiect trebuie finanţat doar din FEDR sau FC în funcţie de reţeaua pe care este, centrală sau extinsă. Dorim trecerea unor proiecte pe FC, urmând ca pe FEDR să rămână Ploieşti-Comarnic-Braşov”, spune el. Lucrările ar putea începe înainte de obţinerea unui acord de la Comisie. “De la data la care începem negocierea şi până trimitem aplicaţia de finanţare durează un an, un an şi jumătate. Se va putea lucra la partea de aplicaţie de finanţare în timp ce se fac şi lucrările”, spune el.
Cu aproape un an în urmă, în decembrie 2013, premierul Ponta anunţa că firmele Vinci, Strabag şi Aktor au fost desemnate câştigătoare ale procedurii de concesiune, perdanţi fiind constructorii italieni Impregilo şi Salini. Lucrările urmau să înceapă în primăvara acestui an, mai spunea Ponta. A trecut aproape un an şi tot ce se ştie este că părţile, anume Compania de Drumuri, bancherii finanţatori, cele trei firme constructoare indicate, sunt înţepenite în aceleaşi negocieri interminabile în care se găseau şi în vară şi al căror sfârşit nu pare a fi aproape.
Încheierea discuţiilor cu Vinci-Strabag şi Aktor fără demararea concesiunii ar reprezenta un al treilea eşec în această privinţă. Primul a fost în 2005, când guvernul Alianţei DA a reziliat mai multe înţelegeri semnate de echipa lui Adrian Năstase, invocând lipsa de transparenţă la semnarea înţelegerilor. Al doilea eşec a avut loc în 2010, când firma franceză Vinci nu a reuşit să închidă financiar proiectul fără o modificare radicală a condiţiilor cuprinse în oferta depusă. Ministerul Transporturilor a refuzat modificările solicitate, iar precontractul a fost reziliat.
 
+1 -0

Comentarii

Florin Stoica

2014-11-08 21:37:02


Mai tine minte domnul Ponta ce a promis cand s-a facut licitatia si anume ca ''isi va da demisia daca nu va fi realizata autostrada pana in anul 2016"

@tepes

2014-11-07 13:22:49


cand o facut psd-ul o autostrada ? never ever.... doar au semnat contractul Bechtel si au incasat comisione. asat-i singura "autostrada facuta" de comunisti. crezi ca albanezu va face ceva in afara de a desena pe harta cu carioca ? apropo, nu el spunea ca-si da demisia din toate functiile daca nu va fi terminta Cormarnic Brasov in 2017 ? esti atat de fraier incat sa mai crezi ce zice "pontosul" ? tu nu ai aflat ca albanezii sunt renumiti ca cei mai mincinosi, ori daca ma uit la el mi se pare atata adevar....

tepes

2014-11-05 14:13:58


Gogule, probleme? Esti politician din ala, de la kakabinetul labasescu, cu leptopul in fata?

Gogu

2014-11-05 11:32:57


Treburi rusesti. Pontache ingheata apele si de facut, nu prea are cu ce. De la vorba la fapta, e distanta cam mare.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie