Curs BNR

1 EUR = 4.9752 RON

1 USD = 4.5471 RON

1 GBP = 5.9437 RON

1 XAU = 385.5996 RON

1 AED = 1.2380 RON

1 AUD = 3.0630 RON

1 BGN = 2.5438 RON

1 BRL = 0.8144 RON

1 CAD = 3.3028 RON

1 CHF = 5.3043 RON

1 CNY = 0.6434 RON

1 CZK = 0.1966 RON

1 DKK = 0.6668 RON

1 EGP = 0.0936 RON

1 HUF = 1.2412 RON

1 INR = 0.0541 RON

1 JPY = 3.0531 RON

1 KRW = 0.3366 RON

1 MDL = 0.2574 RON

1 MXN = 0.2340 RON

1 NOK = 0.4240 RON

1 NZD = 2.7699 RON

1 PLN = 1.1591 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0474 RON

1 SEK = 0.4378 RON

1 TRY = 0.1326 RON

1 UAH = 0.1104 RON

1 XDR = 6.0872 RON

1 ZAR = 0.2605 RON

Editia 8282 - 11 oct 12:12

Autostrada Braşov - Comarnic: Uitaţi de ea, să ne apucăm de „soluţia ieftină”

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 24 octombrie 2022

Centuri la Comarnic, Buşteni, Azuga, Râşnov

Autostrada Braşov - Comarnic: Uitaţi de ea, să ne apucăm de „soluţia ieftină”

Cu un preţ estimat la peste 8 miliarde de euro, autostrada Comarnic – Braşov are şanse aproape de zero să fie construită în următorul deceniu, spune şeful CJ Prahova. Soluţia tehnică propusă a fost respinsă de ministrul Grindeanu, care nu ar agrea construirea unui tunel de 14 km prin munţi, potrivit Europa Liberă.
Construirea unei autostrăzi de la Bucureşti la Braşov rămâne la stadiul de intenţie şi este departe de momentul realizării efective. Până în prezent, se poate circula doar pe tronsonul Bucureşti – Ploieşti (62 km), care a fost cel mai uşor de făcut. Problemele tehnice şi financiare apar pe tronsoanele care ar trebui să traverseze munţii, între Comarnic şi Braşov.
România nu are construită vreo autostradă strategică pentru traversarea munţilor. Tronsonul Piteşti – Sibiu a fost împărţit în cinci loturi şi urmează şi el procedurile până la execuţie. Nu există nici autostradă dinspre Moldova spre Ardeal, proiectul Târgu Mureş – Iaşi fiind şi el unul foarte scump.
Sorin Grindeanu a declarat într-un interviu pentru Europa Liberă că a respins proiectul de 8 miliarde de euro pentru Comarnic – Braşov, care cuprindea şi un tunel de 14 km şi a cerut o altă soluţie tehnică. Ministrul Transporturilor a subliniat că se poate ajunge la o variantă de compromis, în care viitorul drum de viteză să conţină şi porţiuni de drum expres, nu doar tronsoane de autostradă.
Europa Liberă a discutat şi cu primarii din staţiunile montane pe unde ar trebui să treacă autostrada, după ce ministrul Grindeanu a afirmat că există discuţii permanente între firma care realizează proiectul tehnic şi autorităţile locale.

Primar Sinaia: Ministerul Transporturilor nu îşi face treaba. Totul e blocat
Principale oraşe de pe traseul viitoare autostrăzi s-au unit în Asociaţia „Valea Prahovei în acţiune” pentru a comunica unitar cu oficialii de la centru. Primarul oraşului Sinaia spune că autostrada nu ar trebuie să afecteze staţiunile montane.
„De-a lungul oraşelor Buşteni şi Sinaia, unde autostrada este aproape de oraş, trebuie să treacă prin tunel. Avem o mare problemă: proiectantul care a câştigat licitaţia nu face nimic. După ce ne-a arătat mai multe soluţii, proiectul e blocat, nu se face nimic. Proiectul e total blocat, sper ca ministrul Grindeanu să intervină. De un an nu s-a făcut nimic. Contractul nu e respectat”, susţine primarul din Sinaia, Vlad Oprea (PNL).
Compania Naţională de Drumuri a încheiat, anul trecut, un contract pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic cu firma Consitrans. Firma a prezentat o soluţie tehnică pentru realizarea autostrăzii, dar ea a fost respinsă de Sorin Grindeanu, potrivit declaraţiei făcute pentru Europa Liberă. Ministrul a precizat că firma se înscrie în termenii contractuali.
„I-am rugat pe colegii mei din Minister să încerce să aibă discuţii cu firma respectivă, fiindcă am văzut tot felul de poziţii cum că se ajunge la o autostradă care are costul de aproape opt miliarde de euro. O sută şi ceva de kilometri de autostradă, să ajungi la opt miliarde de euro pe soluţiile tehnice mi se pare extrem de mult şi nu pot să accept aşa ceva”, a spus ministrul în interviul acordat Europei Libere în luna septembrie.
Potrivit acestuia, România nu îşi permite să construiască o autostradă la un asemenea cost. Grindeanu a acuzat voalat autorităţile locale că susţin ideea tunelului, care este extrem de costisitoare.
„Habar nu am ce ce proiect a primit ministrul Grindeanu. Nu ne-a spus care e soluţia finală. Se pare că cineva nu doreşte autostrada”, a fost replica primarului din Sinaia.
Edilul a catalogat drept „o mare prostie” ideea lansată de ministrul Transporturilor privind apariţia unor porţiuni de drum expres de la Comarnic la Braşov.
„Nicăieri în lume nu există o combinaţie de drum expres cu autostradă, mai ales pe zona asta. E total aberant. Oricum toate sunt numai vorbe. Ministerul are pâinea şi cuţitul în mână, proiectantul nu a respectat termenele. Mi se pare o prostie să faci ceva mixt, nu are legătură cu realitatea. A spus-o cineva care habar nu are de mobilitatea urbană. Sugrumi autostrada pe un drum expres?”, a fost poziţia lui Oprea.
El îl acuză pe ministrul Grindeanu de lipsă de dialog.
„Cred că Ministerul Transporturilor nu îşi face treaba, nu urmăreşte contractul. Austria, Italia, Elveţia, Germania au astfel de autostrăzi, noi de ce nu putem?”, se întreabă edilul din Sinaia.
Primarul e sceptic că va exista o autostradă construită în următorul deceniu între Comarnic şi Braşov.

Primar Buşteni: Nu ştim traseul autostrăzii
Laurenţiu Mircea Corbu este primarul oraşului Buşteni, aflat pe traseul viitoarei autostrăzi. Spune că a existat o întâlnire la Consiliul Judeţean în vara acestui an, unde s-a prezentat un proiect pentru Comarnic – Braşov.
„Nu este nimic bătut în cuie, nu este nimic palpabil. La ora actuală nu ştiu traseul autostrăzii. A fost o variantă tunel şi alta prin pădure, pe sus”, a afirmat primarul din Buşteni pentru Europa Liberă.
Edilul are mai mare încredere în proiectul legat de centurile ocolitoare, decât în cel al autostrăzii. Ar urma să apară patru centuri ocolitoare: la Comarnic, Azuga, Buşteni şi Râşnov.
„Cred că putem vorbi despre ocolitoare, nu despre autostradă. Ea depinde de voinţa domnilor de la Bucureşti. Încearcă de 30 de ani”, a precizat edilul Corbu.
Nici primarul din Comarnic nu are multă încredere în construirea autostrăzii. Sorin Popa (PSD) spune că nu este „nimic concret”.
„Ni s-a spus că se va construi prin tunel, în jur de 14 km. După aceea nu ne-au mai convocat”, a spus primarul, care nu era informat că ministrul Grindeanu a respins deja varianta avansată în vară.

Primarul din Comarnic: Şi bucureştenii sunt nervoşi, dar şi ai mei sunt nervoşi
Şi edilul din Comarnic crede că varianta centurilor ocolitoare are şanse mai mari de reuşită.
„Ocolitoarele nu înlocuiesc autostrada, dar vor debloca o parte din circulaţie. Şi locuitorii din Comarnic au probleme din cauza traficului, nu pot traversa dintr-un cartier în altul, şi ai mei sunt furioşi, şi bucureştenii sunt”, a susţinut primarul Popa.
Nu înţelege de ce autostrada nu s-a construit până în prezent. Ultimele discuţii cu Ministerul au avut loc în urmă cu doi ani.

Preşedintele CJ Prahova: Soluţia bună, rapidă şi de compromis sunt centurile ocolitoare. Autostrada nu apare până în 2030
Preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Iulian Dumitrescu (PNL), spune că până se va realiza autostrada, vor fi utile centurile ocolitoare de la Comarnic, Azuga şi Buşteni.
„Lucrăm cu CNAIR şi ministerul Transporturilor la ele. Studiile de fezabilitate sunt terminate, se lucrează pentru finanţarea pentru fonduri europene. Cred că până la finalul anului se rezolvă finanţarea. Urmează proiectul tehnic, plus execuţie. Durata de execuţie ar trebui să fie de cel mult doi ani. E un orizont de timp mai rezonabil decât cel pentru autostradă”, a declarat Dumitrescu pentru Europa Liberă.
Soluţia ocolitoarele e considerată de şeful CJ Prahova „bună, rapidă şi de compromis”. Acestea vor avea o singură „bandă lărgită” pe sens. Costul final al investiţiei ar fi de aproximativ 300 de milioane de de euro.
„Într-un exerciţiu financiar european ai 3-4 miliarde de euro. Nu poţi finanţa o singură autostradă cu 8 miliarde de euro. Realist vorbind, în deceniul 2020 – 2030 nu există nicio şansă pentru autostrada Bucureşti – Braşov, în deceniul 2030 – 2040 sunt şanse. Vedem ce va fi”, a adăugat Iulian Dumitrescu.
Contractul privind viitoarea autostradă Comarnic Braşov prevede realizarea studiului de fezabilitate în 30 de luni, începând din martie 2021, şi încă 12 luni pentru proiectul de lucrări şi execuţie. Până acum nu s-a stabilit în mod oficial traseul viitoarei autostrăzi, la 18 luni de la semnarea contractului.
Autostrada Ploieşti – Braşov ar urma să aibă 105 kilometri.

+0 -9

Comentarii

'Workwork'

2023-02-22 23:54:21


'In Suedia au fix combinatii de autostrada/mixt si nu sunt probleme. Drum express nu inseamna sugrumat, daca iesi din standardul de autostrazi si continui sa ai 2 benzi dar cu viteza un pic redusa. In paralel trebuie construita si infrastructura feroviara, pentru a scoate de pe drumuri calatori ce ar lua alte mijloace de transport daca ar avea o alternativa. Poate chiar cu banii salvati de pe varianta scumpa (cu o valoare finala pt economie multa mai mare)'

'Clevetici Pitesteanul'

2022-11-01 13:17:11


'Cu ceva ani in urma PSD-ul incerca un Parteneriat Public Privat prin care Privatul primea de la Public (pe 30 de ani!!!) fonduri de acoperire a profitului minim garantat (daca acel profit nu s-ar fi realizat din taxarea autostrazii).\nBine ca am scapat de asa ceva si s-a pornit traversarea Carpatilor pe unde trebuia:\npe Valea Oltului (altitudine maxima 500m), nu pe Valea Prahovei (alt. max 1000m).'

'wojciech'

2022-10-26 13:11:01


'In loc sa pierdeti timpul cu dezbaterile privind traseul prin statiuni montane, enumerate in articol, mai bine ati studia cat ar costa varianta ocolitoare de autostrada: Brasov - Sacele- Babarunca - Valea Tarlungului - Valea Doftanei - Traisteni - Tesila - Campina. Sunt sigur ca ar iesi mai ieftin, mai usor dpdv constructiv si fara obiectii din partea locuitorilor tuturor statiunilor de pe valea Prahovei de sus. Lasati Valea P{rhovei - turistica si amenarati Valea Doftanei drept coridor de transport.\nPoate din departe (Polonia) aceeste lucruri se vad mai de pperspectiva...'

'ROCCO'

2022-10-26 08:43:25


'Nu va mai bateti capu ca autostrada asta nu va fii facuta niciodata. \n\nBuna ziua si la revedere. Toata lumea sa fie sanatoasa. '

'Victor brasoveanul'

2022-10-24 09:26:20


' Daca acest mega ministru nu este deacord cu varianta tunelului de 14 km. sa dea el o solutie mai ieftina si mai buna.\n Ocolitoarele trebuiau realizate inca din 1990, ca se stia ca circulatia va creste enorm.'

'Lazar'

2022-10-24 08:54:58


'Deci dupa 30 de ani nu au reusit macar sa stabileasca treseul autostrazii.\nIncompetentilor corupti.Cand vor fi trimisi la puscarie ?.\nSa spuna cineva ce sume colosale au fost platite pana in prezent numai pentru studii de fezabilitate.'

'mihai'

2022-10-24 06:26:17


'Cand pd-istii Basescu si Berceanu ne-au spus clar ca atata timp cat ei vor fi ministrii transportului nu vom avea autostrada asta ne-au mintit! Au vrut sa spuna ca ea nu va exista atata timp cat ei sunt in viata! Si uite ca asa va fi!'

'Barbu Gh.'

2022-10-24 05:02:12


'U.S.L.2.0 nu vrea autostrăzi, vrea doar bani pentru speciali și bugetari. '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotionalbanner promotional