Curs BNR
1 EUR = 4.9750 RON
1 USD = 4.6178 RON
1 GBP = 5.9835 RON
1 XAU = 399.0927 RON
1 AED = 1.2572 RON
1 AUD = 3.0644 RON
1 BGN = 2.5437 RON
1 BRL = 0.8112 RON
1 CAD = 3.3232 RON
1 CHF = 5.3013 RON
1 CNY = 0.6450 RON
1 CZK = 0.1972 RON
1 DKK = 0.6672 RON
1 EGP = 0.0937 RON
1 HUF = 1.2250 RON
1 INR = 0.0547 RON
1 JPY = 3.0327 RON
1 KRW = 0.3331 RON
1 MDL = 0.2580 RON
1 MXN = 0.2328 RON
1 NOK = 0.4226 RON
1 NZD = 2.7713 RON
1 PLN = 1.1501 RON
1 RSD = 0.0425 RON
1 RUB = 0.0473 RON
1 SEK = 0.4300 RON
1 TRY = 0.1344 RON
1 UAH = 0.1118 RON
1 XDR = 6.1301 RON
1 ZAR = 0.2639 RON
Publicat la 03 august 2023
Legea se întoarce în Parlament
Curtea Constituţională a admis miercuri, 2 august, sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) în legătură cu modificările legii privind pensiile de serviciu, constatând neconstituţionalitatea parţială a legii, a explicat preşedintele Curţii, într-o declaraţie transmisă în direct. Legea penrtu reforma pensiilor speciale va fi retrimisă Parlamentului, pentru a fi pusă în acord cu elementele de neconstituţionalitate constatate, a spus Marian Enache.
Elementele de neconstituţionalitate anunţate de CCR vizează, majoritar, prevederi ce-i afectează pe magistraţi.
Creşterea vechimii şi a vârstei de pensionare
„Creşterea ponderii vechimii în funcţie şi, pe de altă parte a vârstei de pensionare necesară acordării pensiei de serviciu afectează componenta funcţional – instituţională a principiului independenţei justiţiei, în substanţa sa”, arată CCR.
„Curtea a constatat că diminuarea bazei de calcul a pensiilor de serviciu din sistemul justiţiei, precum şi omisiunea reglementării unor dispoziţii tranzitorii efective în privinţa creşterii, pe de o parte, a ponderii vechimii efective în funcţie, şi, pe de altă parte, a vârstei de pensionare necesare acordării pensiei de serviciu afectează componenta funcţională/instituţională a principiului independenţei justiţiei în substanţa sa. De asemenea, se încalcă exigenţele de calitate a legii prin lipsa unor reglementări tranzitorii clare, precise şi previzibile cu privire la actualizarea pensiilor de serviciu şi la eliminarea creşterii cu 1% a valorii de 80% care se aplică asupra bazei calcul a pensiei de serviciu pentru fiecare an care depăşeşte vechimea standard de 25 de ani”, se mai arată în motivaţie.
Legea prevede, în cazul magistraţilor că până în 2025, inclusiv, magistraţii se vor putea pensiona în continuare la 50 de ani, vârsta minimă de retragere din activitate, la care se poate încasa pensia, urmând să crească treptat, până în 2035, când ea va fi de 60 de ani.
Vechimea minimă în funcţia de judecător, procuror etc. urcă la 25 de ani, comparativ cu 20 în prezent, abia din 2029.
CCR contestă astfel calcularea pensiei prin aplicarea procentului de 80% veniturilor încasate în întreaga carieră şi nu doar în ultimele luni de activitate.
Supraimpozitarea părţii necontributive a pensiilor speciale
CCR nu consideră neconstituţională impozitarea suplimentară a acestor venituri, însă acuză că baza de impunere este neclară: „Legea criticată introduce astfel o impozitare, însă nu stabileşte cu claritate baza de impunere, ceea ce este contract exigenţelor de calitate a legii”.
CCR a mai reţinut că „impozitarea nu poate avea un caracter sancţionator pentru că se ajunge practic la o regândire şi restructurare indirectă a însăşi bazei de calcul a pensiei de serviciu”.
„Curtea a mai observat că partea necontributivă a pensiei de serviciu poate face parte unei impozitări distincte faţă de partea sa contributivă, condiţionat de aplicarea acesteia tuturor categoriilor de beneficiari ai pensiilor de serviciu, fără distincţie”.
Legea prevede, referitor la acest subiect, trei niveluri de impozitare. Ultima treaptă de impozitare, care se va aplica majorităţii beneficiarilor de pensii speciale: „În situaţia în care, cuantumul componentei din venitul lunar din pensii, determinată ca urmare a aplicării principiului contributivităţii, depăşeşte câştigul salarial mediu net care se determină pe baza câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, cota de impunere de 15% se aplică pentru partea din venitul lunar din pensii care depăşeşte nivelul acestui cuantum şi excede aplicării principiului contributivităţii.”
Nu se poate face o recalculare, legea nu se aplică retroactiv
„Curtea a reţinut că recalcularea pensiilor de serviciu aflate în plată afectează securitatea juridică în componenta de neretroactivitate a legii. Securitatea juridică cere şi impune o protecţie a garanţiilor referitoare la conservarea dreptului care a fost dobândit prin emiterea deciziei de pensionare”, arată CCR.
Ce urmează
Legea este jalon în PNRR, şi de acceptarea ei la Bruxelles depinde plata celei de-a treia cereri. Conform unor surse, CCR ar fi trimis Guvernului decizia, astfel încât să înceapă modificarea legii în conformitate cu obiecţiile Curţii, pentru a grăbi corectarea.
Neconstituţionalitatea parţială era deja cunsocută, aşa încât coaliţia a prevăzut posibilitatea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului.
Preşedintele Senatului, Nicolae Ciucă, anunţa în iunie că Parlamentul va fi foarte probabil convocat în sesiune extraordinară pentru a vota o serie de legi restante, care blochează eliberarea fondurilor PNRR de către Bruxelles.
Cea mai importantă restanţă este cea legată de reforma sistemului de pensii – care se poate realiza în principal prin eliminarea pensiilor speciale şi eliminarea cumulului pensie-salariu la stat. În lipsa acestei reforme nu se poate trimite la Bruxelles a treia cerere de plată PNRR. „Nu ne putem permite să ratăm aceste fonduri care, de altfel, au fost luate în calcul la construirea bugetului din acest an”, a justificat Nicolae Ciucă.
'Brașoveanul'
2023-08-03 10:36:00
'REFERENDUM! Să scăpăm odată de lichelele astea!'
'Laurentiu'
2023-08-03 08:39:22
'E ca la ferma animalelor: \"Toate animalele sunt egale, dar porcii sunt mai egali decat oricare alt animal.\"'
'Barbu Gh.'
2023-08-03 07:37:26
'Însuși pensiile speciale sunt neconstituționale.SCURT!!! Restul este pălăvrăgeală! Și, doi la mână, ăștia de la C.C.R. sunt beneficiari de pensii speciale, deci nu au dreptul să își dea cu presupusul.'
Anunţ public privind elaborarea Planului integrat de calitate a aerului în Municipiul Braşov, perioada 2023 -2027, pentru indicatorii dioxid azot, oxizi de azot (NO2/NOx) şi particule în[...]
2023-08-03 citeste mai multPână la sfârşitul anului trebuie verificate 81 de dosare
2023-08-03 citeste mai mult806.553 lei prin Programul „Anghel Saligny”
2023-08-03 citeste mai multStrăzile I.C. Brătianu, Liviu Rebreanu și Ștefan Baciu sunt la stadiul de Studiu de fezabilitate
2024-11-08 citeste mai multPreşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Şerban Todorică, a anunţat joi, 7 noiembrie, că a semnat raportul prin care este finalizează „cea mai mare achiziţie publică din 2024, atât[...]
2024-11-08 citeste mai mult
'Miki Bacsi'
2023-08-03 18:37:48
'Art.16 din Constitutia Romaniei *Cetatenii sunt egali in fata legii,fara privilegii si fara discriminari* e facultativ pentru membrii acestui organism?! Numiti de partidele politice,fac politica partidelor a caror vina este evidenta!'