Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 22:15

Au uitat să-i citească contorul 18 luni, dar n-au uitat să-i trimită facturi de 1.089,27 lei

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 20 octombrie 2021

Electrica Furnizare a primit o amendă de 50.000 de lei de la Protecţia Consumatorilor Braşov. A încercat să o anuleze în instanţă, dar judecătorul a catalogat sancţiunea ca fiind „modică”

Au uitat să-i citească contorul 18 luni, dar n-au uitat să-i trimită facturi de 1.089,27 lei

Societatea Electrica Furnizare a fost amendată de Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Braşov pentru că nu a citit timp de 18 luni contorul de furnizare a energiei electrice în cazul unui consumator din judeţul Alba.
După ce i-a venit o factură de aproape 1.100 de lei, mult mai mare faţă de valoarea facturilor medii primite în ultimii ani, clientul a depus plângere la OPC. În urma controlului s-a constatat că valoarea facturii s-a datorat faptului că angajaţii Electrica nu au mai citit contorul la datele prevăzute în contract, scrie ziare.com.
Din analiza facturii fiscale care atestă un consum de energie electrică în valoare de 1.089,27 lei a reieşit că mijlocul de măsurare a energiei consumate şi înregistrate nu a fost citit timp de 18 luni, de la 16 octombrie 2019 la 19 aprilie 2021. Procesul verbal de sancţionare cu amendă în valoare de 50.000 de lei a fost încheiat la data de 28 iunie 2021.
„Operatorul de distribuţie a energiei electrice a replanificat citirea contoarelor de la 3 luni la 6 luni, deoarece măsura nu s-a putut realiza în contextul epidemic de COVID-19. Factura în cauză a fost emisă pentru o perioadă de 18 luni, deşi potrivit Ordinului ANRE nr. 235/2019 privind aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice, „intervalul de citire a indexului grupului de măsurare de către OR, în vederea emiterii facturii pe baza consumului de energie electrică efectiv realizat poate fi mai mare de o lună, dar nu trebuie să depăşească 6 luni”, a susţinut clientul Electrica în plângerea depusă la dosar.
Furnizorul de energie electrică a contestat precesul verbal, dar a pierdut la instanţa de fond. Societatea Electrica Distribuţie, cea care realizează citirile contoarelor clienţilor, a recunoscut că nu a efectuat citirea mijlocului de măsurare a energiei electrice, dar a motivat acest lucru prin faptul că s-au replanificat unităţile de citire, de la 3 luni la 6 luni şi a fost îngreunat accesul la grupul de măsură în contextul generat de epidemia de COVID 19, ca urmare a restricţiilor impuse de autorităţi. Societatea amendată a cerut o sancţiune mai mică, susţinând că valoarea amenzii de 50.000 de lei nu este corectă în raport cu fapta contravenţională.
„O astfel de practică a societăţii comerciale constituie o conduită comercială incorectă, contrară cerinţelor diligenţei profesionale. În intervalul de timp cuprins între 16.10.2019 la 19.04.2021 clientul a achitat preţul de consum al energiei electrice prin raportare la consumurile înregistrate în anul precedent în lunile corespunzătoare. Sumele achitate lunar au avut o valoare modică, însă atunci când s-a făcut citirea aparatului de măsură s-a constatat că în perioada respectivă s-a înregistrat un consum de energie electrică în valoare de 1.089,27 lei şi pentru care a fost emisă factura fiscală. Dacă s-ar fi făcut la timp citirea contorului de energie electrică, această sumă ar fi fost distribuită uniform în perioada de referinţă, iar efortul economic al clientului pentru achitarea preţului energiei electrice consumate ar fi fost unul mult mai redus”, se precizează în hotărârea instanţei de judecată din 4 octombrie 2021.
Magistratul a mai precizat că „punerea clientului în situaţia de a achita o factură cu valoare ridicată tocmai din cauza neîndeplinirii obligaţiilor de către comerciantul pe care legea îl obligă să dea dovadă de diligenţă profesională, nu se încadrează în ceea ce presupune conduita respectivă, în speţă clientul având reprezentarea unor plăţi modice ca urmare a citirii lunare sau la maxim 6 luni a aparatului de măsură a energiei electrice”.
Se mai susţine că sancţiunea pecuniară aplicată are o valoare modică, dacă se are în vedere potenţialul economic al acestei societăţi şi a fost aplicată cu respectarea cerinţei de proporţionalitate cu gradul de pericol social concret al contravenţiei.
„Urmările unor astfel de fapte, săvârşite de un operator economic care operează în condiţii de monopol îi pun pe beneficiarii serviciului de alimentare cu energie electrică în situaţia unor dificultăţi economice care în unele situaţii sunt greu de depăşit, cum ar fi achitarea imediată a unor sume importante reprezentate de consumul de energie pentru o perioadă îndelungată de timp şi care ar fi putut fi corect repartizate cronologic, în ipoteza în care petenta ar fi dat dovadă de diligenţă profesională”, a mai afirmat judecătorul de la instanţa din Alba Iulia. Hotărârea poate fi contestată la Tribunalul Alba.

+9 -0

Comentarii

'DriverGeo'

2021-10-21 13:41:09


'@Traian @Barbu Gh. Numai vorbiți aiurea fara să gândiți logic. Clientul are datoria de a citi atent indexul odată pe luna. \n'

'Traian '

2021-10-20 18:15:33


'Bai fraților, eu sunt în aceiași situație, chiar mai grav!\nElectrica Muntenia a citit timp de 5 ani contorul dar au facturat alte valori decât cele reale !\nMi-au trimis o factura de regularizare de 14600 lei și culmea în fiecare luna primesc 87 lei penalizare!\nAm fost în audiență la director și acesta a motivat ca legea îi permite acest lucru. Din septembrie 2019 se roagă de mine sa achit factura! Dacă trece o luna și nu primesc amenințări ramin dezamăgit ca nu am fost băgat în seamă!\nPS, când am timp voi face reclamație '

'Barbu Gh.'

2021-10-20 12:53:17


'@cristian,\nToate comentariile tale par a fi certate cu logica. O urăști, bag de seamă. Ca și pe limba română, după felul în care scrii. De ce să-și citească el contoarul?'

'cristian'

2021-10-20 06:48:09


'Dece nu si-a citit Consumul de curent singur ?putea sa-l comunice Telefonic sau prin Internet Societati Electrica.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie