Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 18:26

PROFIT „FURAT” DE SUB NASUL STATULUI

Al doilea CFR a rupt deja 15% din piaţă

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 21 sepembrie 2013

Foşti ceferişti, Costel Comăna şi Iorgu Ganea au învârtit afaceri de miliarde cu ceea ce compania de stat declara nerentabil

Al doilea CFR a rupt deja 15% din piaţă
Grupul de firme Regiotrans Braşov a devenit, în doar 8 ani, cel mai important operator privat din domeniul transportului feroviar de călători din România, deţinând la ora actuală aproape 15% din piaţă. Grupul a fost înfiinţat de inginerii Costel Comăna, fost şef de divizie în Regionala Braşov, şi Iorgu Ganea, specialist în domeniul întreţinerii şi reparaţiei materialului rulant de cale ferată. În 2002, au înfiinţat RCCF Trans SRL, prima firmă privată românească de transport feroviar de persoane, iar în septembrie 2004, cu 14 angajaţi şi trei automotoare second-hand achiziţionate din Franţa, firma a concesionat linia Braşov – Zărneşti, de 27 de kilometri, abandonată ca nerentabilă de CFR Călători şi care urma să fie închisă. 
 
De la un SRL la „hoding”
După o jumătate de an, în februarie 2005, cei doi au înfiinţat Regiotrans SRL, care a preluat activitatea de transport propriu-zisă pe ruta Braşov – Zărneşti, RCCF Trans rămânând să se ocupe exclusiv de gestionarea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant. La scurt timp, Regiotrans a concesionat a doua linie ajunsă în pragul desfiinţării, Braşov - Întorsura Buzăului, de 37 km lungime.
În anii următori, preluarea rutelor abandonate de CFR Călători şi ameninţate cu lichidarea a continuat, în paralel cu achiziţia de automotoare, tot din Franţa, şi cu creşterea constantă a numărului de angajaţi. Totodată, au fost înfiinţate încă trei noi firme - CDC Infra SRL pentru mentenanţa căii ferate, Spiact SA pentru cea a sistemelor de semnalizare şi Kron Triem SRL pentru întreţinerea şi repararea parcului de material rulant – iar în 2010 a fost achiziţionată Marub SA Braşov, firmă specializată în repararea şi modernizarea mijloacelor de transport pe calea ferată, dar ajunsă în faliment .
 
3.000 de angajaţi, 40 de linii luate de la CFR
La ora actuală, grupul de firme Regiotrans Braşov are peste 3.000 de angajaţi şi operează pe peste 40 de linii feroviare, totalizând 2005 km,  luate în concesiune, în peste 20 de judeţe, pe care 100 de automotoare efectuează zilnic peste 400 de curse, parcurgând aproape 27.000 de kilometri pe zi. În proporţie de 97%, cursele Regiotrans sunt curse locale, de 30 – 100 de kilometri, restul de 3% - circa 20 de curse pe zi – fiind curse pe rute lungi, gen Braşov – Iaşi, Braşov – Timişoara, Braşov – Craiova, Braşov – Bucureşti – Constanţa, sau Braşov – Piteşti, efectuate pe liniile rămase în „parohia” CFR Călători, care are şi ea propriile trenuri pe aceste rute.
 
Profit din primul an
Conform bilanţurilor depuse la Fisc, toate firmele din grupul Regiotrans au înregistrat, încă din primul an de funcţionare, profituri constante, cele mai multe de ordinul milioanelor de lei anual, reinvestite în dezvoltare şi modernizare. 
 
Subvenţii de sute de miliarde de lei vechi
Excepţia, 2012 când Regiotrans a fost pe pierdere din cauza neplăţii la timp de către Ministerul Transporturilor a subvenţiei de 16,5 lei/kilometru – în total aproape 41 milioane lei.
„În 2011, CFR Călători a primit de la stat o subvenţie de 26 de lei pe kilometru, în vreme ce noi am primit doar 21 de lei pe kilometru. În 2012, subvenţia a fost la fel, şi la compania de stat, şi la firmele private - 16,5 lei pe kilometru. În condiţiile astea, CFR Călători a avut o pierdere de vreo 300 de milioane de euro, iar noi de 40 de milioane de lei, adică 8 milioane de euro, pentru că statul nu ne-a achitat la timp banii datoraţi. A plătit ulterior ceva, cu ţârâita, anul ăsta, dar pierderea a rămas pierdere, n-am mai putut să o recuperăm”, spune patronul Costel Comăna.
 
Reţeta succesului
Cât priveşte preţul mai mic al biletelor de tren decât la CFR, directorul general Regiortrans, Florin Hădărean, explică tehnic situaţia. „La noi, un automotor consumă pe kilometru un litru de motorină, care costă 6 lei, în vreme ce o locomotivă Diesel de 1200 de cai putere de la CFR Călători consumă de 4-5 ori mai mult. Ca să nu mai vorbim de locomotivele electrice de 5100 de cai putere, care pot tracta garnituri de 3000 de tone şi care consumă câteva sute de kilowaţi pe kilometru, ceea ce înseamnă tot atâtea sute de lei pe kilometru. Toate acestea ne-au permis să realizăm şi un sistem de preţuri foarte flexibil şi competitiv în comparaţie cu cele de la CFR Călători. De exemplu, la noi, un bilet pe ruta Braşov – Bucureşti – Constanţa în sezonul estival e cu 40% mai ieftin decât la compania de stat. Sigur, drumul durează cu 15-30 de minute mai mult, pentru că trenurile noastre sunt Regio, adică personale pe stil vechi, în timp ce ale CFR-ului Călători sunt Interegio, adică fostele accelerate şi rapide", a arătat Hădărean.
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie