Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 08:55

Ajunse la locul accidentului, echipele de salvare n-au avut ce să recupereze „Tablă și cenușă&

Autor: Liviu CIOINEAG

Publicat la 28 iulie 2010

Elicopterul israelian s-a izbit direct de un perete vertical de stâncă, în zona Curmătura Doamnelor, din masivul Bucegi. La această concluzie au ajuns echipele de căutare care au plecat marți dimineața din Șimon, zona Bran

Ajunse la locul accidentului, echipele de salvare n-au avut ce să recupereze „Tablă și cenușă& Elicopterul israelian s-a izbit direct de un perete vertical de stâncă, în zona Curmătura Doamnelor, din masivul Bucegi. La această concluzie au ajuns echipele de căutare care au plecat marți dimineața din Șimon, zona Bran. Salvamontiștii, jandarmii și vânătorii de munte au ajuns la locul epavei în jurul orei 7, însă căutările rămășițelor au durat întreaga zi. Motorul elicopterului a fost găsit înfipt într-o stâncă la 2.000 de metri altitudine, iar restul părților au fost proiectate în toată valea. Salvamontiștii nu cred că vor mai fi găsite nici măcar urme de supraviețuitori. La fața locului este așteptată o comisie de expertiză israeliană Locul în care s-a prăbușit elicopterului israelian de transport tip CH-53 a fost descoperit ieri dimineață de echipele de salvare. Aparatul s-a izbit de un perete de stâncă din zona Curmătura Doamnelor, din masivul Bucegi, aproape de locul estimat luni de Ministerul Apărării. Forțele de ordine au închis traseul turistic Bran - Valea Gaura – Vf. Omu. MAPN a fixat o bază la intrarea pe traseu, dinspre Șimon, și una în Poiana Guțanului. Motorul a rămas agățat în două pale În jurul orelor 07.00, echipele de căutare formate din salvamontiști, jandarmi montani și un detașament de vânători de munte din Brigada 2 Vânători de Munte, a reperat epava. „Am plecat în jurul orei 4 și am ajuns la epavă, am încercuit toată zona. Epava s-a lovit de stâncă, la aproape 2.000 de metri altitudine, și a sărit și-n jos, și-n sus, printre stânci, pe o suprafață foarte mare. Tablă și cenușă. Atât a mai rămas. Motorul a rămas agățat în două pale, înfipte-n stâncă. Dacă mai plouă, s-ar putea să curgă jos. E foarte periculos”, ne spune Florin Boboc, șeful Salvamontului de la Bran. Jandarmii care au fost la fața locului descriu în câteva cuvinte dezastrul. „Asta ți-o spun așa, neoficial. Au găsit elicopterul. E căzut prin niște hățișuri, pe un teren stâncos, la 3-4 ore de aici. Băieții au ajuns cu greu acolo și n-au mai găsit aproape nimic. Ce cadavre, că s-a făcut totul praf. Numai tabla a rămas. Vă zic, nimic nu o să mai găsească”, ne spune un jandarm de la baza MAPN, fixată mai sus de Șimon. Au salvat 3 israelieni din primul elicopter Practic, prima acțiune de căutare a epavei, începută luni seara de o echipă de salvamontiști de la postul Bran și de jandarmi montani, a eșuat. Montaniarzii plecaseră în căutarea supraviețuitorilor din elicopter și au ajuns să recupereze 3 militari israelieni care luaseră parte la exercițiul de militar Blue Sky, cu un alt elicopter. „Nu am reușit să găsim epava luni seara că a trebuit să căutăm trei băieți din Israel care s-au dus ei, din elicopterul celălalt să-i «cate» și s-au rătăcit. Am format o echipă care s-a dus și după 3 ore i-a recuperat din pădure. Era noapte, ceață, ploaie. Apoi am continuat urcarea spre unde era mirosul de la elicopterul ars. Dar pe la 11 ne-am retras și am ajuns la bază pe la ora 02.00”, precizează Florin Boboc. Este așteptată comisia israeliană Cu ajutorul ATV-urilor, la fața locului au sosit procurori militari și șefi cu grade înalte din MApN. Comisia de cercetare a cauzelor producerii acestui accident, numită de ministrul Apărării Naționale, a continuat investigațiile împreună cu reprezentanții Parchetului General și cu experți criminaliști. Totuși, nimeni nu se poate pronunța până când în hățișul stâncos din Curmătura Doamnelor nu vor ajunge și experți israelieni. Chiar și așa, nu e nevoie fii expert pentru a concluziona că echipajul elicopterului a fost nimicit din cauza exploziei, iar rămășițele vor fi greu de identificat. „Echipajul efectiv s-a pulverizat. În cenușa aia trebuie să caute ADN-ul celor 7 băieți. Am așteptat echipa israeliană, dar n-a venit. Nimeni nu ia o decizie fără ei. Au venit generali din MApN. S-au uitat și-au plecat. Să vedem când or veni cei din Israel”, mai spune Boboc. Alături de cei șase militari israelieni, în accidentul aviatic și-a pierdut viața și căpitanul Ștefan-Claudiu Dragnea, încadrat la Statul Major al Forțelor Aeriene. Ofițerul român, în vârstă de 31 de ani, era căsătorit și a absolvit Academia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” în anul 2002. Soția lui este gravidă în cinci luni și a suferit un șoc la aflarea veștii, susțin rudele bărbatului din comuna doljeană Poiana Mare. Rudele susțin că nu au fost anunțate oficial despre decesul militarului. Traseul a fost închis turiștilor La baza traseului care pornește din Șimon și traversează zona accidentului se află o bază de exploratori montani – cercetași, pe înțelesul comun. Ei, la fel ca și ceilalți turiști, nu au mai putut să meargă pe traseu. „E o bază militară și nu ne dau voie pentru că a fost un accident de elicopter. Din ce am înțeles și ce ne-au spus ei, piloții sunt morți, iar acum încearcă să recupereze resturile. Ne-au întors din drum și noi trebuie să mergem pe partea cealaltă. Am vrut să urcăm la cabană, însă mai sus sunt niște jandarmi și ne-au întors din drum. Au spus că nu se trece pe acolo, astfel că a trebuit să ocolim”, ne spune Rareș, un cercetaș de la Tabăra de Exploratori de la Șimon. El spune că și luni, și marți, elicoptere au survolat zona, însă nu știa că a avut loc un accident. „Jandarmeria Brașov a mobilizat 16 jandarmi montani în zona accidentului, atât pentru căutarea epavei cât și pentru securizarea zonei, pentru a împiedica accesul curioșilor sau turiștilor. Tot ei au facilitat pe ATV-uri transportul procurorilor”, a declarat Ciprian Aldea, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Jandarmi Județean Brașov. Motorul a rămas agățat în două pale În jurul orelor 07.00, echipele de căutare formate din salvamontiști, jandarmi montani și un detașament de vânători de munte din Brigada 2 Vânători de Munte, a reperat epava. „ Am plecat în jurul orei 4 și am ajuns la epavă, am încercuit toată zona. Epava s-a lovit de stâncă, la aproape 2.000 de metri altitudine, și a sărit și-n jos, și-n sus, printre stânci, pe o suprafață foarte mare. Tablă și cenușă. Atât a mai rămas. Motorul a rămas agățat în două pale, înfipte-n stâncă. Dacă mai plouă, s-ar putea să curgă jos. E foarte periculos”, ne spune Florin Boboc, șeful Salvamontului de la Bran. Jandarmii care au fost la fața locului descriu în câteva cuvinte dezastrul. „Asta ți-o spun așa, neoficial. Au găsit elicopterul. E căzut prin niște hățișuri, pe un teren stâncos, la 3-4 ore de aici. Băieții au ajuns cu greu acolo și n-au mai găsit aproape nimic. Ce cadavre, că s-a făcut totul praf. Numai tabla a rămas. Vă zic, nimic nu o să mai găsească”, ne spune un jandarm de la baza MAPN, fixată mai sus de Șimon. Au salvat 3 israelieni din primul elicopter Practic, prima acțiune de căutare a epavei, începută luni seara de o echipă de salvamontiști de la postul Bran și de jandarmi montani, a eșuat. Montaniarzii plecaseră în căutarea supraviețuitorilor din elicopter și au ajuns să recupereze 3 militari israelieni care luaseră parte la exercițiul de militar Blue Sky, cu un alt elicopter. „Nu am reușit să găsim epava luni seara că a trebuit să căutăm trei băieți din Israel care s-au dus ei, din elicopterul celălalt să-i „cate” și s-au rătăcit. Am format o echipă care s-a dus și după 3 ore i-a recuperat din pădure. Era noapte, ceață, ploaie. Apoi am continuat urcarea spre unde era mirosul de la elicopterul ars. Dar pe la 11 ne-am retras și am ajuns la bază pe la ora 02.00”, precizează Florin Boboc, șef Salvamont Bran. Este așteptată comisia israeliană Cu ajutorul ATV-urilor, la fața locului au sosit procurori militari și șefi cu grade înalte din MApN. Comisia de cercetare a cauzelor producerii acestui accident, numită de ministrul Apărării Naționale, a continuat investigațiile împreună cu reprezentanții Parchetului General și cu experți criminaliști. Totuși, nimeni nu se poate pronunța până când în hățișul stâncos din Curmătura Doamnelor nu vor ajunge și experți israelieni. Chiar și așa, nu e nevoie fii expert pentru a concluziona că echipajul elicopterului a fost nimicit din cauza exploziei, iar rămășițele vor fi greu de identificat. „Echipajul efectiv s-a pulverizat. În cenușa aia trebuie să caute ADN-ul celor 7 băieți. Am așteptat echipa israeliană, dar n-a venit. Nimeni nu ia o decizie fără ei. Au venit generali din MApN. S-au uitat și-au plecat. Să vedem când or veni cei din Israel”, mai spune Boboc. Alături de cei șase militari israelieni, în accidentul aviatic și-a pierdut viața și căpitanul Ștefan-Claudiu Dragnea, încadrat la Statul Major al Forțelor Aeriene. Ofițerul român, în vârstă de 31 de ani, era căsătorit și a absolvit Academia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” în anul 2002. Traseul a fost închis turiștilor La baza traseului care pornește din Șimon și traversează zona accidentului se află o bază de exploratori montani – cercetași, pe înțelesul comun. Ei, la fel ca și ceilalți turiști, nu au mai putut să meargă pe traseu. „E o bază militară și nu ne dau voie pentru că a fost un accident de elicopter. Din ce am înțeles și ce ne-au spus ei, piloții sunt morți, iar acum încearcă să recupereze resturile. Ne-au întors din drum și noi trebuie să mergem pe partea cealaltă. Am vrut să urcăm la cabană, însă mai sus sunt niște jandarmi și ne-au întors din drum. Au spus că nu se trece pe acolo, astfel că a trebuit să ocolim”, ne spune Rareș, un cercetaș de la Tabăra de Exploratori de la Șimon”, a declarat Robert, explorator-șef. El spune că și luni, și marți, elicoptere au survolat zona, însă nu știa că a avut loc un accident. „Jandarmeria Brașov a mobilizat 16 jandarmi montani în zona accidentului, atât pentru căutarea epavei cât și pentru securizarea zonei, pentru a împiedica accesul curioșilor sau turiștilor. Tot ei au facilitat pe ATV-uri transportul procurorilor”, a declarat Ciprian Aldea, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Jandarmi Județean Brașov. Presa israeliană a titrat accidentul din Bucegi Accidentul de luni a fost larg dezbătut marți, în presa israeliană. „Forțele Aeriene Israeliene au început să înțeleagă că au de plătit un anume preț pentru două beneficii importante: experiența în situații stimulative și clădirea unor potențiale alianțe viitoare”, scrie Amir Oren în editorialul său publicat marți pe pagina electronică a cotidianului Haaretz. Oren menționează că nici o forță aeriană din lume, nici măcar cea a Statelor Unite, nu poate desfășura operațiuni de război de una singură, astfel că antrenamentul – sfârșit tragic - elicopterului israelian în România se justifică prin necesitatea cunoașterii organizării, personalului și procedurilor forțelor românești pentru eventuale operațiuni în parteneneriat. „Accidentul de luni”, scrie jurnalistul, „s-a petrecut în timpul unui exercițiu de antrenament numit Cer Albastru, un nume care denaturează condițiile climaterice de la ora dezastrului”. Însă, avertizează Oren, nu trebuie mers pe ipoteza simplistă că elicopterul Yassur este un aparat problematic, adăugând tragedia de luni unei lungi serii de accidente ale acestui tip de aparat, și amintește că o echipă de zbor nu constă doar din piloți și navigatori ci și din mecanici de zbor și inspectori la sol. Oren punctează că personalul IAF este bine pregătit și cunoaște aparatele pe care le are armata în dotare, o cunoaștere clădită pe mii de ore de zbor în teritorii neprielnice și pe vreme grea. „E însă puțin probabil că militarii care luau parte la exercițiul din România – unde teritoriul este necunoscut, montan și împădurit, au putut să respecte normele IAF cu aceeași precizie ca în Israel. Regulile de transport și antrenament diferă acolo (în România- n.red.) și necesită o anumită bizuință pe sprijinul extern”, scrie Amir Oren.
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie