Curs BNR

1 EUR = 4.9771 RON

1 USD = 4.6576 RON

1 GBP = 5.9174 RON

1 XAU = 347.5083 RON

1 AED = 1.2680 RON

1 AUD = 3.0788 RON

1 BGN = 2.5447 RON

1 BRL = 0.8685 RON

1 CAD = 3.3854 RON

1 CHF = 5.2114 RON

1 CNY = 0.6419 RON

1 CZK = 0.2011 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0976 RON

1 HUF = 1.2500 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9651 RON

1 KRW = 0.3364 RON

1 MDL = 0.2589 RON

1 MXN = 0.2503 RON

1 NOK = 0.4360 RON

1 NZD = 2.8549 RON

1 PLN = 1.1388 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0522 RON

1 SEK = 0.4422 RON

1 TRY = 0.1434 RON

1 UAH = 0.1145 RON

1 XDR = 6.1360 RON

1 ZAR = 0.2532 RON

Editia 8201 - 14 iun 13:48

Aeroportul „de zi” de la Braşov

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 19 iunie 2023

Din cauza programului, Aerogara Braşov este şi „autogară”. Pentru a-şi justifica banii încasaţi din bilete vândute fără acoperire, Dan Air a început o campanie agresivă de atac

Aeroportul „de zi” de la Braşov

Cunoscut încă din primăvară, programul de funcţionare al Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav a început să stârnească nemulţumiri după 15 iunie, data la care au fost operate primele zboruri comerciale. Astfel, potrivit documentaţiei prezentate de ROMATSA pe 5 mai, publicată la data respectivă şi toate redacţiile din Braşov şi din presa naţională, aeroportul de la Ghimbav este deschis zilnic, între orele 07.00 şi 19.00, iar potrivit legislaţiei, în afara acestor ore nu se pot face aterizări şi decolări.
Cu toate acestea, încă din 15 iunie, unul dintre operatorii aerieni, Dan Air a fost pus în situaţia de a duce/ aduce cu autocarele pasageri cu bilete vândute pentru Braşov către alte aeroporturi, iar strategia operatorului a fost să lanseze o campanie agresivă împotriva autorităţilor.

Spuse şi nespuse
Problema programului Aeroportului Braşov a devenit un subiect public la nivel naţional încă din prima zi de funcţionare a aeroportului, când compania Dan Air a anunţat că are aproape toate rutele afectate din cauza programului de funcţionare a aeroportului. Totuşi, cursele au fost anunţat de mai multă vreme, s-au vândut bilete, chiar dacă decolările sau aterizările erau în afara programului.  
Chiar dacă „regulile jocului” în ceea ce priveşte Aeroportul Internaţional Braşov Ghimbav au fost cunoscute încă din primăvară, compania Dan Air a început o campanie agresivă de comunicare, miza fiind transformarea ROMATSA într-o instituţie care îi „pune beţe în roate”, că nu a pregătit personalul de specialitate. Ba mai mult, printr-un comunicat de presă de duminică, 18 iunie, reprezentanţii companiei au menţionat că „discuţiile personale pe care le-am purtat cu directorul general al aeroportului Braşov, Alexandru Anghel, încă de la momentul la care ne-am manifestat interesul pentru a oferi curse regulate, au fost cu precădere legate de restricţiile impuse de furnizorul de servicii de control de trafic aerian ROMATSA şi am prezentat soluţiile prin care aeroportul Braşov poate opera chiar şi în lipsa acestor servicii. Reprezentantul aeroportului Braşov ne-a asigurat de fiecare dată că poate oferi cele două lucruri esenţiale de care Dan Air avea nevoie pentru a opera în condiţii de siguranţă şi anume: inspecţia pistei efectuată de autorităţile aeroportuare înainte de aterizare şi operarea luminilor de apropiere (balizajelor) ale pistei”.
Altfel spus, Regia Autonomă Aeroportul Braşov a menţionat că ceea poate asigura elemente de infrastructură şi funcţionarea acestora, dar nicidecum control traficului, activitate de care se ocupă o altă instituţie. Însă, prin comunicatul amintit, Dan Air a interpretat în alt mod respectivele discuţii: „Fiind asiguraţi în mod constant de către aeroportul Braşov că putem fi deserviţi la orice oră, am continuat promovarea serviciilor noastre şi am făcut promisiuni pasagerilor noştri pe care astăzi, la primele zboruri inaugurale, nu le-am putut menţine in totalitate”. Cu alte cuvinte, pentru operator, faptul că Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Braşov Ghimbav, putea să verifice pisa de aterizare decolare şi avea posibilitatea de a aprinde balizajul reprezenta o condiţie suficientă pentru a putea avea zboruri în afara celor 12 ore.

ROMATSA nu a primit nicio solicitare oficială de modificare a programului de operare la Aeroportul Braşov
Pe de altă parte, printr-un comunicat de presă postat pe site-ul instituţiei, ROMATSA a menţionat că „furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană presupune o serie de proceduri şi standarde care trebuie aplicate cu consecvenţă şi fără compromisuri, astfel încât siguranţa pasagerilor să fie garantată. Formarea unui controlor de trafic aerian pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală necesită cel puţin doi ani de zile, plus perioada necesară pentru selecţie. Pentru aeroportul Braşov, având în vedere tehnologia nou utilizată, de control al traficului aerian de la distanţă, pentru prima oară în România, precum şi spaţiul aerian nou-înfiinţat, cu un grad înalt de complexitate având în vedere geografia zonei, era necesară utilizarea unor controlori experimentaţi. Astfel, utilizăm controlori de la turnul Arad, precum şi de la Oradea şi Baia Mare. Aceştia aveau deja formare iniţială şi ani de experienţă în dirijarea aeronavelor şi doar s-au pregătit suplimentar pe configuraţia aeroportului Braşov şi noua tehnologie utilizată. ROMATSA are încă 3 controlori în program de pregătire pentru a fi autorizaţi în furnizarea serviciilor de control al traficului aerian la aeroportul Braşov, ceea ce ne va permite o flexibilizare a programului”. În plus instituţia a menţionat că „întrucât aeroportul este unul nou deschis şi nu există o predictibilitate pe termen mediu şi lung pentru un trafic aerian stabil, ROMATSA şi-a dimensionat personalul pentru programul de 12 ore, conform acordului cu operatorul de aerodrom. Menţionăm de asemenea, că, până în acest moment, ROMATSA nu a primit nicio solicitare oficială de modificare a programului de operare la Aeroportul Braşov”.
De altfel, această lipsă de predictibilitate cauzată de faptul că Aeroportul Internaţional Braşov este unul nou a afectat chiar şi activitatea Dan Air, care, în această primăvară a deschis şi a închis curse aeriene, aspect recunoscut chiar de către reprezentanţii companiei, care au recunoscut faptul că au fost puşi în situaţia anula unele rute programate iniţial, din cauza lipsei de cerere.

Respectarea regulilor, interpretată de Dan Air drept „lipsă de flexibilitate”
Tot prin comunicatul Dan Air, directorul general al companiei, Matt David, cetăţean italian, a reproşat „lipsa de flexibilitate” a autorităţilor române. Astfel, el a amintit de o problemă a unei curse spre Nurnberg din 15 iunie, pe ruta Braşov – Nurnberg. „După decolarea noastră de la Braşov către Stuttgart (din 15 iunie, n.r.) şi subsecventa revenire la Braşov în jurul orei 18.30, pentru a ne continua călătoria în direcţia Nuernberg, am fost sub presiunea constantă a controlorilor de trafic aerian că dacă nu decolăm până la ora 19.00, decolarea nu va mai fi permisă, evident rămânând blocaţi pe Braşov şi generând anulări şi întârzieri care ar fi produs nemulţumire justificată pasagerilor noştri. Cu eforturi am reuşit să decolăm către Nuernberg la ora 18.59, când efectiv ne-am desprins de pista aeroportului din Braşov. Am răsuflat uşuraţi cu toate că a fost o presiune foarte mare exercitată asupra echipajului şi ne întrebăm ce s-ar fi întâmplat dacă nu reuşeam să decolăm. Acesta a fost momentul în care comandantul zborului a comunicat pe frecvenţa controlorilor de trafic că ne este ruşine că suntem români în situaţii de genul acesta unde nu există niciun pic de flexibilitate şi există doar sentimente de dispreţ la adresa românilor”.

Ce vrea de fapt Dan Air: putem ateriza şi fără controlori
Pe de altă parte, directorul operatorului aerian a venit şi cu unele propuneri. În primul rând, el a propus ca traficul aerian de la Braşov să fie dirijat de la Braşov, nu de la Arad. De asemenea, el a propus ca autorităţile române să permită transportatorilor aerieni să opereze inclusiv în spaţii aeriene şi pe aeroporturi necontrolate. „Astfel de aeroporturi se regăsesc în multe ţări din Uniunea Europeană, aeroportul de comparaţie pentru Braşov fiind chiar în Italia, în provincia torineză Cuneo. Aeroportul din Cuneo nu este deservit de servicii de trafic aerian de multă vreme, şi cu toate acestea sunt mulţi operatori care deservesc acest aeroport. De exemplu, Blue Air a zburat mult timp pe acel aeroport în aceleaşi condiţii în care ar fi putut zbura şi DAN AIR la Braşov dacă autorităţile române ar fi permis acest lucru”.

„În toată aviaţia sunt sincope şi anumite situaţii de disfuncţionalităţi”. În viitor se va opera şi pe timpul nopţii
De cealaltă parte, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov a declarat că Aeroportul „are o conducere, are un director” şi a promis că va exista un management eficient. „În ceea mă priveşte pe mine, am realizat acest obiectiv şi l-am predat Regiei”, a afirmat Adrian Veştea.
La rândul său, directorul Regiei Autonome, Aeroportul Internaţional Braşov, Alexandru Anghel, a declarat că „în toată aviaţia sunt sincope şi anumite situaţii de disfuncţionalităţi. Operatorul aerian are obligaţia să îşi conducă pasagerii la destinaţie”. Ba mai mult, el a spus că, în viitor, se va ateriza şi după ora 19.00. Totodată, el a ţinut să menţioneze că în cazul Aeroportului Braşov sunt mai multe părţi implicate în problema traficului aerian, printre care operatorii, administraţia aeroportului, ROMATSA, care asigură dirijarea traficului aerian. De asemenea, el a reamintit că programul de funcţionare al aeroportului era cunoscut de operatori.
În ceea ce priveşte ROMATSA, care asigură dirijarea traficului aerian din centrul de la Arad, reprezentanţii instituţiei au menţionat printr-un comunicat postat pe site-ul instituţiei că programul de 12 ore a fost prevăzut în acordul încheiat cu Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav încă din luna martie a acestui an.

În concluzie… o mostră din aroganţa Dan Air
„DAN AIR a operat şi va continua să opereze de pe aeroportul Braşov în ciuda tuturor piedicilor puse de autorităţile române pentru că nu putem să întoarcem spatele pasagerilor noştri, nu putem să întoarcem şi noi spatele României”, a transmis managerul Dan Air, Matt Ian David, cetăţean italian.
„Astfel, datorită DAN AIR şi fără niciun sprijin din partea autorităţilor române, istoria va arăta că aeroportul Braşov este un succes, fiind operaţional şi beneficiind de curse regulate încă din prima zi”, a ţinut să mai transmită operatorul aerian.
Reamintim şi faptul că Dan Air a avut mai multe episoade în care a ignorat pur şi simplu autorităţile române. Şi-a făcut o campanie agresivă cu inaugurarea aeroportului de la Braşov. A anunţat ca certe curse spre primele 8 destinaţii europene, asta în timp ce autorităţile de la Braşov şi de la Bucureşti nu ştiau nimic de existenţa Dan Air. Explicaţia, pe scurt, a operatorului: am făcut formalităţile doar în ţările de destinaţie, pentru că la Braşov oricum ne vom descurca.

CU PROBLEME
15 iunie, neasumat: Au rămas la sol, aeronava a decolat mai repede
Câţiva pasageri care ar fi trebuit să plece joi, 15 iunie, la Stuttgart cu primul avion comercial care a decolat de pe Aeroportul Internaţional Braşov Ghimbav. Deşi ne-au spus că au venit la timp pentru check-in, aeronava Dan Air cu care ar fi trebuit să se deplaseze ar fi plecat mai devreme, la ora 10.00.

19 iunie, fără scandal: Zbor charter spre Antalya, anulat  
Al doilea zbor charter de sâmbătă, 17 iunie, care urma să fie operat din Braşov spre Antalya (Turcia) a fost până la urmă operat de pe aeroportul din Sibiu potrivit informaţiilor BoardingPass, din cauza unor întârzieri. Avionul companiei aeriene HiSky ar fi urmat să aterizeze înainte de 19:00, însă procesul de pregătire a zborului pentru returul la Antalya s-ar fi întins până după 19:00. Din cauza faptului că aeroportul şi serviciul de control trafic aerian de la Braşov sunt operaţionale doar între 07:00 şi 19:00, ar fi fost imposibilă decolarea zborului de la Braşov. Astfel, pasagerii au fost transportaţi cu autocare spre aeroportul din Sibiu.
De fapt, zborul HiSky din Braşov spre Antalya era programat să decoleze la ora 17:50, însă pe parcursul zilei avionul cu care este operat a avut o întârziere de aproximativ o oră şi jumătate la decolare din Antalya spre Baia Mare, informează BoardingPass. Acesta a revenit de la Baia Mare la Antalya, iar ulterior urma să opereze zborurile normale pe ruta Antalya – Braşov – Antalya.

Comentarii

'mihai'

2023-06-19 10:54:08


'Asa ca o constatare: am consultat orarul zborurilor din si spre aeroportul Arad, de unde se dirijeaza si Brasovul. Saptamana asta sunt 3(TREI) zboruri charter spre Antalya!!?? Am mai gasit un zbor prin iulie de la Munchen!?! In rest nimic!! Sunt curios daca angajatii de acolo sunt platiti pt. atata lucru si cu cat!'

'Ariciul'

2023-06-19 09:36:14


'ROMATSA- umflati cu bani si fara chef de munca. Ciudat este si directorul noului aeroport: asa voia el sa functioneze acest aeroport? doar 12 ore din 24? Si cam cate zile pe saptamana? Sper sa se remedieze aceste deficiente rusinoase cat mai repede!'

'Alexandru'

2023-06-19 08:59:36


'Exista un director al aeroportului in functie de vreo 5 ani. Ce a facut in tot acest timp ? Oare nu ar fi trebuit sa se asigure ca toate conditiile de operare sunt indeplinite ? Oare nu ar fi trebuit sa alerge sa contracteze companiile mari, cat mai multe, pentru zboruri la si de la Brasov ? In sistemul privat dupa o astfel de prestatie ar fi fost demult somer.'

'mihai'

2023-06-19 08:09:42


'Desi inca inclin sa-i dau mai multa dreptate companiei Dan Air, de ce sau cine a ales aceasta companie sa opereze prima de la Brasov? \"Alta intrebare\": daca zilnic nu sunt mai mult de 4-5 plecari si sosiri in Brasov ce fac acei controlori (daca locul lor de munca e pe aeroportul din Brasov, daca nu intrebarea nu are sens)? Nedumerire: de ce nu au fost pregatiti din timp 5-6 controlori din aia, pentru ca banuiesc ca Dan Air (sau orice alta companie) nu putea sa se duca la Munchen de ex. si sa bata cu pumnul in masa pentru ore convenabile, deoarece in Brasov programul e 7-19!'

'Aurel Amalinei'

2023-06-19 08:06:57


'In prima faza daca romasta nu a primit nici o solicitare de la aeroportul brasov pentru un program normal,flexibil aceast venetic de director trebuie dat afara.Brasovul este nr 1 in aviatie si are multi specialisti,cand brasovul construia avioane bacauanii arau cu plugul de lemn si acuma ne dau specialisti in aviatie. Brasovul are turn de control la fabrica de avioane inca din anii 70 care este functional si de acolo se face dirijari de trafic si s-ar putea face si pentru aeroport '

'Ella'

2023-06-19 06:54:24


'Tara lucrului bine făcut!!! Ancheta urgenta și sancțiuni maxime pt.cei vinovati de bătaia de joc.E revoltător!!!!'

'Lazar'

2023-06-19 06:43:28


'Autoritatile romane ar trebuii sa faca niste verificari si reglementari la ROMATSA care este un stat in stat.La Academia se Aviatie din Brasov ar trebuii scolarizati controlori de zbor. La ce venituri mari pe care le incaseaza angajatii de la ROMATSA nu mai au chef de munca.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie