Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 05:32

Administraţia Naţională Apele Române ia în calcul înălţarea DN1A, în zona acumulării de pe râul Tărlung

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 18 noiembrie 2021

Pentru a nu inunda drumul, lacul de acumulare nu poate fi umplut la capacitatea normală. Acest lucru s-a întâmplat la viitura din anul 2018

Administraţia Naţională Apele Române ia în calcul înălţarea DN1A, în zona acumulării de pe râul Tărlung

După doi ani de la viitura din 2018, care a inundat şi o porţiune din DN 1A, în zona acumulării de pe râul Tărlung, Administraţia Naţională Apele Române ia în calcul să realizeze unele lucrări pentru a preveni astfel de situaţii. Mai exact, Administraţia Naţională Apele Române, caută acum un consultant care să analizeze două posibile variante, respectiv supraînălţarea DN 1A sau realizarea uni dig între lac şi drum, cu o înălţime de aproximativ un metru şi pomparea apelor care se scurg de pe versantul opus lacului de acumulare. Pentru realizarea documentaţiilor aferente acestor lucrări, Administraţia Apele Române este dispusă să plătească 299.999 lei, fără TVA, iar ofertele din partea firmelor de proiectare sunt aşteptate până în 22 noiembrie.  
Conform documentaţiei aferente licitaţiei, lacul de acumulare de pe râul Tărlung a fost construit în anul 1975, cu un volum util de 13,6 milioane mc de apă. În timp, urmare a creşterii numărului de locuitori din anii 1980, necesarul de apă din acumulare a devenit insuficient, iar în perioada a 1984 – 1987 s-au realizat lucrări pentru a creşte nivelul de retenţie al apei, dar acestea nu au avut efectul scontat. În aceste condiţii, în anul 1992 s-a realizat un proiect tehnic pentru supraînălţarea barajului. Lucrările au început în anul 1994 şi au fost finalizate după 20 de ani, din cauza alocărilor bugetare reduse, dar şi a faptului că lacul de acumulare nu a putut fi golit. Atunci, barajul a fost supraînălţat cu 5 m şi au fost făcute alte intervenţii.

Înălţarea drumului, abandonată când s-a înălţat barajul
În anul 2011 a fost refăcut studiul de fezabilitate pentru investiţia amintită, fiind propuse mai multe lucrări suplimentare la descărcătorul de ape şi la turnul de priză, valoarea totală a investiţiei fiind estimată la 38,246 milioane lei, cu tot cu TVA. La momentul respectiv, pentru a acoperi costurile suplimentare s-a renunţat la o altă lucrare, respectiv supraînălţarea DN 1A. De altfel, în acest moment, pentru a nu fi afectat drumul naţional, retenţia în lacul de acumulare nu se face la nivelul proiectat. De altfel, în documentaţia amintită se arată că în 30 iunie 2018, când au fost ploi abundente, s-a atins nivelul normal de retenţie, iar DN 1A a fost inundat.

+4 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie