Curs BNR

1 EUR = 4.9699 RON

1 USD = 4.5984 RON

1 GBP = 5.8083 RON

1 XAU = 303.5750 RON

1 AED = 1.2520 RON

1 AUD = 2.9910 RON

1 BGN = 2.5410 RON

1 BRL = 0.9251 RON

1 CAD = 3.3865 RON

1 CHF = 5.1913 RON

1 CNY = 0.6387 RON

1 CZK = 0.1961 RON

1 DKK = 0.6667 RON

1 EGP = 0.1488 RON

1 HUF = 1.2619 RON

1 INR = 0.0555 RON

1 JPY = 3.0581 RON

1 KRW = 0.3442 RON

1 MDL = 0.2577 RON

1 MXN = 0.2699 RON

1 NOK = 0.4340 RON

1 NZD = 2.8030 RON

1 PLN = 1.1507 RON

1 RSD = 0.0424 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4444 RON

1 TRY = 0.1467 RON

1 UAH = 0.1205 RON

1 XDR = 6.0994 RON

1 ZAR = 0.2393 RON

Editia 8133 - 01 mar 07:17

A13 va fi 100% „made in Turcia”

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 25 octombrie 2023

S-a întors roata: acum 600 de ani turcii foloseau drumul să jefuiască Transilvania, acum primesc 6,4 miliarde de lei să-l construiască

A13 va fi 100% „made in Turcia”

Toate cele 4 tronsoane din Autostrada Sibiu – Făgăraş vor fi construite de o asociere de firme turceşti. Cele 4 contracte ajung la 6,39 miliarde de lei fără TVA, ceea ce arată că în istorie nimic nu este definitiv.
O figură istorică precum sultanul Murad al II-lea cel mai probabil nu ar înţelege  ce se întâmplă acum, în acest colţ al Europei. Acesta invada Transilvania în 1438 şi trecea prin „foc şi sabie” o serie de oraşe. Armată otomană condusă de sultan a devastat atunci Sebeşul, Mediaşul şi Sighişoara şi chiar dacă nu au reuşit să cucerească Sibiul şi Braşovul, oraşele sunt atacate, iar turcii se retrag apoi prin pasul Bran, cu o pradă bogată.

Aproape 600 de ani mai târziu, urmaşii urmaşilor sultanului Murad primesc de la români contractul de realizare a autorstrăzii Sibiu – Făgăraş. Cea mai mare parte a banilor provin din fonduri europene, scoase din visteria ţărilor europene.
Istoricul Răzvan Pop spune că nu se poate spune cu precizie când au fost folosite drumurile care legau Făgăraşul de Sibiu, în timpul campaniilor de jaf întreprinse de otomani, în urmă cu 500 – 600 de ani. Acesta admite că este posibil ca aceste rute să fi fost folosite, dar nu neapărat ca drumuri principale de deplasare.
„În Transilvania, în ideea de cotropire a acestei provincii sau de atacare a acestei provincii, accesul se făcea prin văi sau prin pasuri. Aş îndrăzni să spun că zona cea mai interes, cea mai folosită era între Întorsura Buzăului şi pasul Bran Rucăr dinspre direcţia Braşovului. Da, pentru că de acolo se puteau răspândi în toată Transilvania, toate aceste armate. În nord, zona Bistriţei şi văile şi toate acele pasaje montane erau folosite de armatele externe şi de asemenea Valea Oltului, dacă ne gândim strict la zona Sibiului. Modul în care înaintau, dacă ne gândim relaţia Braşov-Sibiu, o putem gândi pe cel puţin trei drumuri. Ar fi drumul de  sub munte, adică oarecum actualul drum, actuala linie a drumului naţional, deci cea care merge pe sub munte, dinspre Braşov, spre Făgăraş şi spre Sibiu. Drumul predilect mai degrabă era drumul satelor săseşti, deci se mergea prin drum prin zona Rupea, apoi Cincu şi este intra pe valea Hârtibaciului, dinspre Agnita sau se mergea pe alt drum, spre Sighişoara şi de acolo se putea coborî spre Sibiu. Este foarte greu de spus exact, pentru că în România nu avem arheologia acestor drumuri şi nu ştim clar armatele otomane pe care drum l-ar fi ales în incursiunile lor”, a explicat Răzvan Pop, pentru Turnul Sfatului.

AUTOSTRADA SIBIU-FĂGĂRAŞ, ADJUDECATĂ
Autostrada Sibiu – Făgăraş, o investiţie estimată la aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani, iar toate cele patru loturi urmează să fie executate de o asociere de firme turceşti, condusă de compania Makyol. Societatea turcă a primit marţi, 24 octombrie, confirmarea că şi-a ajdecat şi ultimul lot (nr. 2) din cele 4, licitate separat de CNAIR.

Lotul 1
Lotul 1 Boiţa – Avrig are o lungime de 14 km şi include 23 de poduri şi viaducte, din care un viaduct de 911 metri de o complexitate ridicată. Valoarea contractului - 1,89 miliarde lei fără TVA.  
Constructorul turc are la dispoziţie 12 luni pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţia lucrărilor.  

Lotul 2
CNAIR a desemnat ieri câştigătorul pentru proiectarea şi execuţia tronsonului 2 al autostrăzii Sibiu- Făgăraş. Acelaşi antreprenor turc, care a câştigat contractele pentru proiectarea şi execuţia tronsoanelor 1, 3 şi 4, a fost desemnat să construiască cei 19,92 km dintre Avrig-Mârşa şi Arpaşu de Jos.  Constructorul are la dispoziţie 12 luni pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţia lucrărilor. Valoarea ofertată a contractului - 1,54 miliarde de lei fără TVA.

Lotul 3
Constructorul va avea la dispoziţie 48 de luni (12 luni pentru proiectare şi 36 pentru execuţia a lucrărilor) şi pentru finalizarea celor 17,61 km ai tronsonului 3 din autostrada Sibiu – Făgăraş, cuprins între Arpaşu de Jos (DN1) şi Sâmbăta de Sus (DJ105B). Contractul în valoare de 1,77 miliarde de lei, fără TVA, iar pe traseu vor fi construite inclusiv 27 de structuri de arta, dintre care un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 820 m.

Lotul 4
Tronsonul 4 al autostrăzii Sibu – Făgăraş, în lungime de circa 16,26 km, plus 5,6 km drum de legătură, va fi şi el construit de asocierea de firme din Turcia, care va avea la dispoziţie 12 luni pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţie. Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. – Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi A.S. trebuie să finalizeze proiectarea în 12 luni, iar lucrările de construcţie în 36 de luni.

+3 -0

Comentarii

'Lazar'

2023-10-25 08:36:02


'A-13 Fagaras - Brasov va fi made Grindeanu-PSD.Sper ca Grindeanu si membri CNAIR sa nu mai calce prin Brasov.'

'Willy'

2023-10-25 02:50:52


'Bai alo! Brasov-Fagaras pe cand?'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie