Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6356 RON

1 GBP = 5.9010 RON

1 XAU = 347.0661 RON

1 AED = 1.2620 RON

1 AUD = 3.0913 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8519 RON

1 CAD = 3.3791 RON

1 CHF = 5.2368 RON

1 CNY = 0.6388 RON

1 CZK = 0.1998 RON

1 DKK = 0.6671 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2574 RON

1 INR = 0.0555 RON

1 JPY = 2.9367 RON

1 KRW = 0.3357 RON

1 MDL = 0.2602 RON

1 MXN = 0.2519 RON

1 NOK = 0.4384 RON

1 NZD = 2.8442 RON

1 PLN = 1.1471 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0558 RON

1 SEK = 0.4440 RON

1 TRY = 0.1422 RON

1 UAH = 0.1142 RON

1 XDR = 6.1145 RON

1 ZAR = 0.2576 RON

Editia 8206 - 21 iun 06:32

A început construcţia fabricii de Super Puma MK1 la Ghimbav

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 18 mai 2015

Investiţia se ridică la 40 de milioane de euro, iar primul elicopter fabricat în România va fi livrat în 2017

A început construcţia fabricii de Super Puma MK1 la Ghimbav
Gigantul Airbus Helicopters a început de luna trecută construcţia fabricii de asamblare Super Puma MK 1 la Ghimbav, cu toate că încă nu a fost făcut un anunţ oficial, aşa cum se aştepta Guvernul român. De altfel, Guillaume Faury, preşedinte şi CEO al Airbus Helicopters, a declarat la începutul acestui an, la ceremonia de celebrare a unui an de la schimbarea denumirii concernului din Eurocopter în Airbus Helicopters, că o parte din echipamentele de asamblare pentru Super Puma sunt deja mutate la subsidiara din România – Eurocopter România – după ce aceasta a finalizat anul trecut modernizarea 24 de elicoptere Puma pentru Royal Air Force, notează ESDPA – European Security and Defence Press Association.
Fabrica ar urma să fie construită pe un teren de 27.000 de metri pătraţi pus la dispoziţie de compania IAR Ghimbav. Investiţia se ridică la aproximativ 40 de milioane de euro, la care se vor adăuga alte 11 milioane de euro pe care va trebui să le investească IAR Ghimbav, companie care va fi principalul furnizor al fabricii.
Fabrica va fi operată de compania Vadstena SRL, o firmă înfiinţată de cei de la Airbus Helicopters, iar hala industrială se va întinde în prima fază pe 8.550 de metri pătraţi. Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere „varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi a asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte”, se arată într-un document supus aprobării acţionarilor IAR Ghimbav anul trecut. Vadstena SRL va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Susţinerea post-livrare şi service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existentă de către Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienţi de către Vadstena SRL.
În etapa a doua se mai are în vedere şi varianta militară a elicopterului, precum şi o variantă alungită a modelului C1e, precum şi creşterea numărului de componente ce vor fi cumpărate din România. „În etapa a treia de dezvoltare a proiectului se are în vedere ca, pentru aceste modele, autoritatea de proiectare şi de asigurare a aeronavigabilităţii să fie în sarcina Vadstena SRL, iar elicopterul civil să obţină un Certificat de Tip Românesc. Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Vadstena SRL”.
Proiectul prevede ca în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca în anii 2015 şi 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017 – 2018 să fie vândute elicoptere produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.
 
IAR Ghimbav ar putea produce şi fuselajul sau cablajele electrice
Pentru IAR Ghimbav deschiderea liniei de fabricaţie a Airbus Helicopters la Braşov va reprezenta posibilitatea unei colaborări importante. Printre acestea se numără „fabricarea din prima zi a unor componente de structură (circa 2.000 de ore de manoperă pe elicopter), cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective, fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansamble)”. De asemenea, IAR ar putea produce şi cablajele electrice, cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc, furnizorul actual al gigantului.
 
Foto: Adina Călin
 
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie