Curs BNR
1 EUR = 4.9765 RON
1 USD = 4.8173 RON
1 GBP = 5.9796 RON
1 XAU = 449.4021 RON
1 AED = 1.3115 RON
1 AUD = 3.0260 RON
1 BGN = 2.5444 RON
1 BRL = 0.8292 RON
1 CAD = 3.3617 RON
1 CHF = 5.2956 RON
1 CNY = 0.6594 RON
1 CZK = 0.1984 RON
1 DKK = 0.6672 RON
1 EGP = 0.0958 RON
1 HUF = 1.2296 RON
1 INR = 0.0551 RON
1 JPY = 3.1656 RON
1 KRW = 0.3320 RON
1 MDL = 0.2561 RON
1 MXN = 0.2341 RON
1 NOK = 0.4294 RON
1 NZD = 2.7262 RON
1 PLN = 1.1889 RON
1 RSD = 0.0425 RON
1 RUB = 0.0498 RON
1 SEK = 0.4412 RON
1 TRY = 0.1337 RON
1 UAH = 0.1158 RON
1 XDR = 6.2795 RON
1 ZAR = 0.2613 RON
Publicat la 02 iunie 2015
Proscomidia este ritualul sau rânduiala introductivă a Sfintei şi Dumnezeieştii Liturghii, care constă în pregătirea şi binecuvântarea Cinstitelor Daruri, adică a materiei (pâinea şi vinul) jertfei liturgice.
Proscomidia este ritualul sau rânduiala introductivă a Sfintei şi Dumnezeieştii Liturghii, care constă în pregătirea şi binecuvântarea Cinstitelor Daruri, adică a materiei (pâinea şi vinul) jertfei liturgice. Ea este o reiterare sacramentală a Cinei celei de Taină, în ea repetându-se sacrificiul morţii şi învierii Domnului. Proscomidia asumă taina Crucii lui Hristos şi introduce Biserica în starea de jertfă a Liturghiei cereşti care se săvârşeşte veşnic pe altarul de iubire al Treimii.
Proscomidiarul, locul săvârşirii slujbei, închipuie şi peştera, staulul sau ieslea în care S-a născut Iisus, dar şi Golgota sau locul Răstigniri. Cât stau la Proscomidiar, cinstitele Daruri nu se prefac în Trupul şi Sângele Domnului, ci sunt numai un simbol, o închipuire a Sfântului Trup şi Sânge.
Spre deosebire de celelalte părţi ale Liturghiei, proscomidia se săvârşeşte numai de preot (împreună cu diaconul, dacă există), fără participarea credincioşilor, a cântăreţilor şi fără ca aceştia să audă sau să vadă ceva din ea. Rânduiala tainică a Proscomidiei constă în afierosirea tipologică a Darurilor euharistice, Agneţul (agnos-miel) fiind tăiat din prescură, împreună cu miridele Născătoarei de Dumnezeu, ale celor nouă cete de sfinţi şi ale credincioşilor vii şi morţi. După tăierea Agneţului (mirida pătrată IIS HS NI KA – Iisus învinge), el este străpuns cu copia (cuţitaşul consacrat anume pentru Proscomidie) rostindu-se cuvintele: „Junghie-Se Mielul lui Dumnezeu pentru viaţa şi mântuirea lumii”. Apoi se toarnă vin şi apă în Potir, rostindu-se: „Şi unul din ostaşi cu suliţa în coasta Sa a împuns, şi îndată a ieşit sânge şi apă. Şi cel ce a văzut a mărturisit şi adevărată este mărturisirea lui”.
Miridele care se aşează pe Sfântul Disc sunt pentru Sfânta Fecioară, care o arată pe ea, stând în cer de-a dreapta Fiului ei, mai presus de toţi sfinţii; în cinstea celor nouă cete ale sfinţilor, împărţiţi astfel după cele nouă cete îngereşti, miridele pentru vii şi morţi. Aceste miride se scot şi se aduc spre „pomenirea şi iertarea păcatelor” credincioşilor vii şi morţi. Prin aceasta, credincioşii participă plenar şi sacramental la Jertfa de Taină a lui Hristos.
Pâinea făcută din mulţimea boabelor de grâu şi vinul din boabele de struguri simbolizează comunitatea spirituală care leagă între ei pe toţi membrii Bisericii. Pâinea şi vinul sunt deopotrivă daruri ale naturii dar şi roade ale ostenelii umane, pentru a semnifica sfinţirea firii în Hristos şi umanizarea hristologică şi euharistică a materiei prin har şi prin rugăciune.
Apa care se toarnă în vinul de jertfă, şi care în mod natural este un element ce condiţionează viaţa, simbolizează pe credincioşii laici, iar amestecul ei cu vinul înseamnă încorporarea la Hristos a tuturor credincioşilor, pentru că El S-a jertfit pentru toţi oamenii.
Pâinea folosită de Biserica Ortodoxă nu este azimă, ci pâinea dospită, ce se numeşte prescură. Pâinea dospită simbolizează sufletul desăvârşit şi întruparea desăvârşită a Domnului Iisus. Din ea preotul scoate miridele, folosindu-se de obiectele de cult care stau la Proscomidiar: copia, buretele cu care se adună firimiturile prescurilor tăiate şi care se pun pe Sfântul Disc; steluţa (obiect ritual, simbolizând steaua de la Betleem, dar şi pecetea mormântului izvorâtor de viaţă).
După terminarea Proscomidiei are loc acoperirea Darurilor şi rămânerea lor tainică la Proscomidiar până la Vohodul mare, care însemnează vremea necunoscută a vieţii lui Iisus, petrecută de El la Nazaret şi Capernaum, înainte de Botezul Său şi de începerea lucrării Sale în lume.
Cădirea de la sfârşitul Proscomidiei simbolizează aromatele cu care a fost îmbălsămat trupul Domnului, dar şi darurile magilor la Naştere.
IPS Bartolomeu Anania spunea: „cred că această jumătate de oră este cea mai nobilă şi mai frumoasă parte din întreaga slujire preoţească”.
nu este nici un comentariu
De ce este greu să fii celebru? Pentru că, celebru fiind, primeşti prea multe oferte şi nu te poţi hotărî pe care să le refuzi şi pe care să le onorezi?
2015-06-02 citeste mai multParlamentul a adoptat modificările aduse articolului 18 (alin. 2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 privind modalitatea de înscriere la ora de religie.
2015-06-02 citeste mai mult(Se pare că) autorii desenului au înţeles mai bine decât propagandiştii libertinajului artistic cum stau lucrurile cu bunul simţ.
2015-06-02 citeste mai multZilele trecute am fost cuprinsă de o oarecare dezamăgire. M-am tot gândit din ce cauză.
2015-06-02 citeste mai multFacultatea de Teologie Ortodoxă „Sfântul Ierarh Andrei Şaguna“ şi Administraţia Naţională a Penitenciarelor au semnat un protocol de colaborare.
2015-06-02 citeste mai multSfântul Ioan cel Nou de la Suceava s-a născut din părinţi iubitori de Dumnezeu, în jurul anului 1300.
2015-06-02 citeste mai multSă trăieşti Mimilică dragă, să fii bună, să fii bună pentru ca să poţi fi fericită!
2015-06-02 citeste mai multDintre toate ce-s în lume Cea mai scumpă-i mama/Cel dintâi cuvânt pe lume ce-l rostim e mama.
2015-06-02 citeste mai mult
Adaugă un comentariu