Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6500 RON

1 GBP = 5.8180 RON

1 XAU = 344.1075 RON

1 AED = 1.2660 RON

1 AUD = 3.0368 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8953 RON

1 CAD = 3.3893 RON

1 CHF = 5.0964 RON

1 CNY = 0.6422 RON

1 CZK = 0.1980 RON

1 DKK = 0.6671 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2774 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9944 RON

1 KRW = 0.3380 RON

1 MDL = 0.2617 RON

1 MXN = 0.2743 RON

1 NOK = 0.4198 RON

1 NZD = 2.7572 RON

1 PLN = 1.1482 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0504 RON

1 SEK = 0.4254 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1175 RON

1 XDR = 6.1277 RON

1 ZAR = 0.2497 RON

Editia 8174 - 02 mai 22:35

A13, Sibiu-Făgăraş: „Execuţia va începe în acest an, cu siguranţă“

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 26 aprilie 2024

Concernul de firme turceşti care lucrează la construcţia Autostrăzii Sibiu-Făgăraş, parte din cea de-a doua autostradă a Moldovei, A13, a devansat deja graficul fazei de proiectare

A13, Sibiu-Făgăraş: „Execuţia va începe în acest an, cu siguranţă“

Autostrada Sibiu–Făgăraş reprezintă un tronson din A13, Autostrada Sibiu – Făgăraş – Braşov – Bacău, în lungime de aproximativ 300 km, care va lega Moldova de celelalte regiuni ale ţării, după A7.
Tronsonul cuprins între judeţele Sibiu şi Făgăraş prevede construirea a 68,5 kilometri de autostradă, fiind împărţit în patru loturi atribuite unui singur antreprenor, care în realitate reprezintă un concern de firme turceşti.
Deşi startul a fost mai greoi, din cauza birocraţiei, a lipsei de finanţare şi documentaţiei deficitare, toate secţiunile se află acum la faza de proiectare.
Pentru tronsoanele 1 şi 2 această etapă a început la finele lunii februarie 2024, pe tronsonul 3 a demarat în toamna anului trecut, iar pe lotul 4 – la jumătatea lunii ianuarie a acestui an. După finalizarea Proiectelor Tehnice se va demara faza de execuţie a lucrărilor pe toate tronsoanele, prevăzută a dura trei ani. Altfel spus, în 2028 ar trebui să circulăm de la Sibiu la Făgăraş pe noua autostradă.
Oficialii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov susţin că până la finele acestui an vor demara lucrările pentru construirea acestui proiect de infrastructură rutieră. Investiţia este de peste 1 miliard de euro.

„Concernul turcesc lucrează ca un tot unitar”
Potrivit purtătorului de cuvânt al DRDP Braşov, Robert Elekes, o explicaţie în privinţa modului alert în care avansează lucrurile pe Autostrada Sibiu–Făgăraş îl reprezintă atribuirea tuturor celor patru loturi de autostradă aceluiaşi antreprenor – Makyol.
„S-au mişcat foarte bine antreprenorii turci – înainte să se dea ordinul de începere a activităţii de proiectare, au şi făcut partea de cercetare arheologică, deminarea, studii geotehnice şi restul de proiectare care, de obicei, dacă nu se face din timp ocupă şi din perioada construcţiei propriu-zise. Sunt avansaţi, deci, pe partea de proiectare pe toate tronsoanele. Fiind vorba despre aceeaşi firmă, în toate cele patru loturi, au devansat graficul. Lucrează ca un tot unitar. Sperăm să devanseze graficul nu doar la proiectare cât şi la execuţie, şi până în toamnă să se înceapă lucrările la Autostrada A13 Sibiu – Făgăraş”, a explicat Robert Elekes, purtătorul de cuvânt al DRDP Braşov.
Şeful regionalei de drumuri a dat însă ca sigură vestea începerii lucrărilor în acest an.
„Cert este că din toamnă vom vedea lucrări pe acest tronson. Începutul  execuţiei, pe Autostrada Sibiu–Făgăraş, va fi anul acesta, cu siguranţă!”, a menţionat şi directorul DRDP Braşov, Tudor Duţu.

Licitaţii pentru supervizarea lucrărilor
Concernul turcesc are de executat patru segmente de autostradă între Sibiu şi Făgăraş: Tronsonul 1 Boiţa (conexiunea cu Autostrada Sibiu – Piteşti) – Avrig – Mârşa (DJ 105G) în lungime de 14,25 km, Tronsonul 2 Mârşa (DJ105G) – Arpaşu de Jos (DN1) în lungime de 19,92 km, Tronsonul 3 Arpaşu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ105B) în lungime de 17,61 km şi Tronsonul 4 Sâmbăta de Sus (DJ105B) – Municipiul Făgăraş (16,26 km), la care se adaugă drumul de legătură cu DN1 (5,6 km).
Proiectele sunt elaborate de constructorii turci: pentru loturile 1-3 ale Autostrăzii Sibiu – Făgăraş A13 – Makyol, iar pentru lotul 4 – Asocierea Makyol – Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi AS.
Pentru toate cele patru secţiuni Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret AS are ca subcontractanţi şi terţi companiile: Vio – Top, Elektra Invest, Eckon Cei, General Survey Corporation, Prospect Technical Studies, Pirotehnic OSB, Visio Construction Works, Terra Silva, Muzeul Olteniei Craiova, EPC – Consultanţă de Mediu, Mega Mühendislik Müsavirlik AS.
La începutul lunii aprilie 2024, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit patru oferte pentru supervizarea lucrărilor la tronsonul 3 Arpaşu de Jos – Sâmbăta de Sus. Cele patru oferte provin de la companii din România, Turcia, Italia şi Spania.

Execuţia, împiedicată de nenumăratele reţele edilitare de pe traseu
Costul Autostrăzii Sibiu – Făgăraş se ridică la aproximativ 1,3 miliarde de euro fără TVA, finanţarea fiind asigurată din Programul Transport.
Tronsonul prevede realizarea a şapte noduri rutiere, dintre care trei în Sibiu: Boiţa, Avrig, Arpaşu, iar restul, în Braşov: Victoria, Sâmbăta, Ileni, Făgăraş. La acestea se adaugă 24 poduri peste autostradă, 63 de astfel de construcţii peste obstacole de genul cursurilor de apă, drumurilor, precum şi trei poduri pe legătura cu DN1. Artera include şi 12 viaducte. În plus, se vor mai construi două Centre de întreţinere şi coordonare, un punct de sprijin, precum şi patru spaţii de servicii (S1 şi S3).
„Nu este un tronson foarte complicat de realizat din punct de vedere al construcţiilor, ci mai degrabă din punct de vedere al reţelelor de apă, canal, energie electrică, gaz, foarte multe, care se află pe traseul viitoarei autostrăzi. Din această cauză, construcţia depinde de instituţiile responsabile”, a comentat purtătorul de cuvânt al DRDP Braşov.
Autostrada Braşov – Făgăraş (50,2 km) se află în faza studiilor de teren şi se aşteaptă elaborarea Proiectului Tehnic până la sfârşitul acestui an. Ea va continua tronsonul dintre Sibiu şi Braşov. Întreaga arteră rutieră va face parte din reţeaua de transport europeană TEN-T Core (TENT – Comprehensive Intercoridorul Moldova – Transilvania), care va traversa România de la vest la est, pe ruta Nădlac – Arad – Timişoara – Lugoj – Deva – Sibiu – Bucureşti – Constanţa.

+9 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie